Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jednostka astronomiczna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.
III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
4) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej i roku świetlnego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje jednostkę astronomiczną,

  2. określa odległości w układach planetarnych przy pomocy jednostki astronomicznej,

  3. potrafi przeliczać jednostkę astronomiczną na dowolne jednostki długości,

  4. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zagadnień.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

burza mózgów, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Warto połączyć zajęcia z tego e‑materiału z zajęciami o innych jednostkach astronomicznych lub o budowie Układu Słonecznego.
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom pracę domową w postaci zapoznania się z e‑materiałem (tekst „Warto przeczytać” i film samouczek).
Nauczyciel stawia cele lekcji. Pyta uczniów, czy osiągnęli cele zapoznając się z e‑materiałem samodzielnie. Jeżeli którykolwiek z uczniów nie zrozumiał jakiegoś pojęcia lub ma problemy z ich zrozumieniem należy przeprowadzić dyskusję w klasie. Pozostali uczniowie, którzy samodzielnie opanowali materiał powinni wyjaśnić zagadnienie pozostałym osobom.

Faza realizacyjna:

Uczniowie rozwiązują 3, 4, 5 zadanie z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przygotowuje materiały dotyczące różnych planet z bazy planet pozasłonecznych exoplanet.eu dla każdego z uczniów. Uczniowie muszą zapoznać się z parametrami ich orbit i porównać wielkości układów z naszym Układem Słonecznym. Do opisu należy użyć tylko jednostek astronomicznych.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może być odtworzone przez uczniów na lekcji.