| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 4) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej i roku świetlnego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje jednostkę astronomiczną,
określa odległości w układach planetarnych przy pomocy jednostki astronomicznej,
potrafi przeliczać jednostkę astronomiczną na dowolne jednostki długości,
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zagadnień.
|
| |
| burza mózgów, analiza pomysłów |
| |
| |
| |
|
|
Warto połączyć zajęcia z tego e‑materiału z zajęciami o innych jednostkach astronomicznych lub o budowie Układu Słonecznego. Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom pracę domową w postaci zapoznania się z e‑materiałem (tekst „Warto przeczytać” i film samouczek). Nauczyciel stawia cele lekcji. Pyta uczniów, czy osiągnęli cele zapoznając się z e‑materiałem samodzielnie. Jeżeli którykolwiek z uczniów nie zrozumiał jakiegoś pojęcia lub ma problemy z ich zrozumieniem należy przeprowadzić dyskusję w klasie. Pozostali uczniowie, którzy samodzielnie opanowali materiał powinni wyjaśnić zagadnienie pozostałym osobom. |
|
Uczniowie rozwiązują 3, 4, 5 zadanie z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. |
|
Nauczyciel przygotowuje materiały dotyczące różnych planet z bazy planet pozasłonecznych exoplanet.eu dla każdego z uczniów. Uczniowie muszą zapoznać się z parametrami ich orbit i porównać wielkości układów z naszym Układem Słonecznym. Do opisu należy użyć tylko jednostek astronomicznych. |
|
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału które nie zostały rozwiązane na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być odtworzone przez uczniów na lekcji. |