Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wychodzimy z wojny
. Koniec działań wojennych na pozostałych frontach I wojny światowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozstrzyga, czy bolszewicy mieli podstawy, by traktat brzeski nazwać „bandyckim pokojem”.
ocenia, kiedy szala zwycięstwa w I wojnie światowej przechyliła się na stronę ententy. Wskażesz, co o tym zdecydowało.
wybiera najlepszą karykaturę związaną z I wojną światową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – Pokój bez aneksji i kontrybucji
Grupa 2 - Rewolucja i klęska
Grupa 3 - Na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie
Grupa 4 - Kolos na glinianych nogach
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Zapoznaj się z mapą interaktywną i opisz, jak zmieniało się położenie militarne państw centralnych w latach 1917‑1918. Rozstrzygnij, czy jest możliwe wskazanie momentu, w którym szala zwycięstwa zaczęła się przechylać na stronę aliantów.”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel czyta polecenie 2: „Określ, jaki wpływ na ostateczny wynik wojny miały działania na każdym z frontów. Działania na którym froncie miały znaczenie decydujące?” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania każdy uczeń ma dokończyć zdanie: Zastanawiam się nad przyszłością Europy po I wojnie światowej. Upadek dawnych mocarstw wiąże się z…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.