Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązanie nierówności z wartością bezwzględną typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności z dwiema wartościami bezwzględnymi
doskonali umiejętności rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przypominają sobie metody algebraiczne i graficzne rozwiązywania nierówności liniowych z wartością bezwzględną.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyświetla film i czyta treść polecenia 1.
Uczniowie w parach analizują przykład pokazujący sposób rozwiązywania nierówności z wartościami bezwzględnymi.
Po omówieniu przykładów w parach nauczyciel sprawdza zrozumienie sposobów rozwiązania przykładów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach rozwiązali polecenie 2.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem konsultują poprawność wykonania poleceń umieszczonych pod filmem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu zadania 7 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film może być materiałem inspirującym do przygotowania przez uczniów własnego samouczka.