Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Działania na arkuszach zawierających dane osobowe w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Nauczysz się zamiany pełnego imienia przy nazwisku na inicjał.
Dowiesz się, jak uzyskać wielowierszowy zapis złączonych tekstów.
Poznasz prosty sposób na automatyczną zamianę miejscami imion i nazwisk.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Działania na arkuszach zawierających dane osobowe w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Film samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Twoja wychowawczyni poprosiła cię o pomoc. Chciałaby stworzyć dla każdego ucznia unikatowy login do logowania na platformę edukacyjną. Ma on się składać z inicjału imienia, znaku podkreślenia „_”, nazwiska oraz losowo generowanej liczby 3‑cyfrowej.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Pozostając w sekcji „Film samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Organizujesz loterię charytatywna w swojej szkole. Każdy uczeń może kupić los, w takiej sytuacji jego imię i nazwisko zapisywane jest do arkusza kalkulacyjnego i przekształcane w odpowiedni sposób do skróconej postaci: imię, inicjał nazwiska, oraz losowo generowana liczba, która ustalana jest zależnie od płci, jeżeli los należy do dziewczyny to jest parzysta, a jeżeli do chłopaka to nieparzysta.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Chcesz pomóc w rodzinnej firmie. Przydzielono ci zadanie stworzenia unikatowych kodów produktów zgodnie z zadanymi kryteriami. Mają one składać się z 3 pierwszych liter nazwy produktu, daty wyprodukowania, materiału i losowo generowanego trzy cyfrowego numeru seryjnego.” z sekcji „Film samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Film samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Film samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film samouczek II” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Działania na arkuszach zawierających dane osobowe w arkuszu kalkulacyjnym”.