Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sprowadzanie ułamków algebraicznych do wspólnego mianownika
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
8) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż: , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprowadza ułamki algebraiczne do wspólnego mianownika.
wyznacza optymalny wspólny mianownik.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają jak sprowadza się ułamki zwykłe do wspólnego mianownika.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność.Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach grają w grę edukacyjną.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotne.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia w sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Gra edukacyjna może posłużyć powtórzeniu materiału przed kartkówką.