Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Promieniowanie gamma – zastosowanie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XI. Fizyka atomowa. Uczeń: XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Promieniowanie gamma – charakterystyka” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie gamma, podkreślając, że jest to promieniowanie elektromagnetyczne o największej energii. Nauczyciel tłumaczy, jak promieniowanie gamma emitowane jest podczas rozpadów promieniotwórczych jąder. Następnie wyjaśnia, że jest to promieniowanie jonizujące i ma niszczący wpływ na komórki organizmów żywych. Omawia kolejno zastosowania promieniowania gamma: do sterylizacji żywności, w miernikach radioizotopowych, w medycynie nuklearnej: bombie kobaltowej, nożu gamma i tomografii emisyjnej pojedynczych fotonów. Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń, a następnie dyskutują rozwiązanie na forum klasy. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i w grupach rozwiązują zadanie tam zawarte. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń, 1- 4 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |