Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czym jest poezja? Interpretacja wiersza Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Poznasz utwór Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima.
Określisz, czym jest poezja dla podmiotu lirycznego w wierszu Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima.
Przedstawisz koncepcję bycia poetą w świetle wiersza Juliana Tuwima.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
oś czasu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biografią Juliana Tuwima (młodzież korzysta w tym celu z wybranych przez siebie źródeł) i przygotowanie na dużych arkuszach papieru osi czasu prezentującej najważniejsze daty oraz dzieła poety. Prace mogą być przygotowane w grupach.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami omawia cele lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o powieszenie w widocznym miejscu w klasie wszystkich prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje z osi czasu ze szczególnym uwzględnieniem okresu twórczości, w którym została wydana Rzecz Czarnoleska Tuwima.
Uczniowie zapoznają się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale i przygotowują się do jego omówienia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas omawiania utworu Tuwima zastanawiali się, dlaczego wiersz Rzecz Czarnoleska stanowi manifest poetycki Tuwima.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi, typu liryki oraz sytuacji lirycznej.
– Określenie tematu utworu.
– Analiza środków stylistycznych. Zwrócenie uwagi na język i styl utworu, wskazywanie, nazywanie i określanie funkcji środków poetyckiego wyrazu.
– Ukształtowanie wypowiedzi. Określenie cech gatunkowych utworu i dominanty kompozycyjnej.
– Postawienie tezy interpretacyjnej i wspólna dyskusja z przywołaniem argumentów.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).
Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń 1 i 2. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny, z którego uczniowie w parach przygotowują notatkę z najważniejszymi informacjami z prezentacji.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia i polecenia zawarte w sekcji „Audiopowtórka”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytanie podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi: - Dlaczego „Rzecz Czarnoleska” jest manifestem poetyckim Tuwima? Co o tym świadczy?
Praca domowa:
Napisz tekst rozmowy, która mogłaby się odbyć między tobą a autorem tekstu, o okolicznościach powstania i możliwej interpretacji Rzeczy Czarnoleskiej Tuwima.
Materiały pomocnicze:
George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać „Prezentację multimedialną” jako materiał podsumowujący lekcję.