Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Max Planck i nagroda Nobla |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy |
Metody nauczania: | wystąpienia uczniów, dyskusja kierowana przez nauczyciela |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem, dostęp do Internetu |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom:
Nauczyciel sprawdza rozumienie przez uczniów kontekstu naukowego, w którym przyznano nagrody Planckowi i Einsteinowi (służą temu zadania 6, 7 i 8). Podkreśla, w krótkiej dyskusji z uczniami, że kontekst ten był zbliżony, choć nie identyczny. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel otwiera dyskusję o nagrodzie Nobla. Dbając o jej merytoryczny poziom, zezwala na poruszanie dowolnych wątków, przygotowanych i opracowanych przez uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje dyskusję. Jako komentarz do przytoczonej wypowiedzi licealisty może powołać się na myśl Maxa Plancka: „Uczony nie szuka zadowolenia i wzbogacenia w posiadaniu prawdy, lecz w szczęściu, sukcesach i porażkach towarzyszących procesowi dochodzenia do prawdy.”. Zaleca wszystkim uczniom, by mieli wyrobiony własny stosunek do obu tych myśli, co najmniej aż do końca swej edukacji. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie mają za zadanie wykonanie pozostałych ćwiczeń zaproponowanych w e‑materiale. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Notkę biograficzną oraz audiobook z poleceniami aktywizującymi można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do dowolnej lekcji o promieniowaniu ciała doskonale czarnego czy prawie Plancka. |