Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Po co nam psychologia społeczna?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni, czym zajmuje się psychologia społeczna;

  • analizuje podstawowe pojęcia psychologii społecznej;

  • oceni znaczenie psychologii społecznej dla życia codziennego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • zamiana grup;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A4.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie wypisują na tablicy swoje skojarzenia z terminem „psychologia społeczna” metodą burzy mózgów. Następnie rozmawiają na temat skojarzeń i wybierają pięć według nich najlepszych. Na ich podstawie tworzą definicję pojęcia „psychologia społeczna”.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na pięć grup. Każda z grup analizuje jedną z gałęzi mapy myśli zawartej w multimedium:

  • co to jest;

  • dyscypliny pokrewne;

  • metody psychologii społecznej;

  • zainteresowania relacjami;

  • podstawowe pytania.

Każda grupa na podstawie informacji zawartej na gałęzi tworzy krótką notatkę.

2. Uczniowie zamieniają się grupami. W każdej z nowo utworzonych grup powinien być przynajmniej jeden przedstawiciel każdej z poprzednich grup. W nowych grupach osoby przedstawiają notatki utworzone we wcześniejszych grupach. W każdej powinno być przedstawionych pięć notatek. W razie niejasności po prezentacji notatek uczniowie odpowiadają na pytania innych osób. Po zapoznaniu się z notatkami uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–3.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 7. Na jego podstawie rozmawiają na temat zastosowania psychologii społecznej w życiu codziennym. W trakcie rozmowy warto nakierować uczniów na podawanie konkretnych przykładów z ich życia.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie „Dziś dla mnie najważniejsze było…”.

2. Wybrana osoba podsumowuje wypowiedzi uczniów, podając najczęściej powtarzające się zakończenia zdań.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne do lekcji.

Materiały pomocnicze:

E. Aronson, T. D. Wilson, R. M. Akert, Psychologia społeczna, Zysk i S‑ka, Poznań 2006.

B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą w grupach przygotować zamiast notatek formy graficzne, np. rysunek lub plakat.