Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wyrażenia zawierające sumy i różnice algebraiczne,
formułuje proste twierdzenia matematyczne i udowadnia je, wykorzystując wyrażenia algebraiczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
okienko informacyjne
testy samosprawdzające
Formy pracy:
praca w małych parach
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer
duże kartony, mazaki
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest rozszyfrowanie krótkiego tekstu, który zawiera temat lekcji.
Zaszyfrowaną wiadomość przygotował wcześniej jeden z uczniów, na polecenie nauczyciela.
Po skończonej pracy, uczniowie prezentują najskuteczniejsze ich zdaniem sposoby rozszyfrowania wiadomości. Wspólnie zastanawiają się, czy i jak można by wykorzystać wyrażenia algebraiczne układając i łamiąc szyfry.Uczniowie pracują w 4 – 5 grupach. Zadaniem każdej z grup jest wykonanie mapy myśli, zawierające dotychczas poznane pojęcia związane z wyrażeniami algebraicznymi. Prezentacje podsumowująca pracę grup są okazją do wyjaśnienia wątpliwości, rozszerzenia wiadomości.
Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w 4 grupach metodą okienka informacyjnego. Każda grupa otrzymuje duży arkusz papieru podzielony na części 2 liniami poziomymi i 2 pionowymi. W środkowe okienko grupa 1 i grupa 2 wpisują – dodawanie sum algebraicznych, grupa 3 i grupa 4 wpisują – odejmowanie sum algebraicznych.
Zadaniem uczniów jest przypomnienie praw działań dotyczących dodawania (grupy 1 i 2) bądź odejmowania liczb, przy czym odejmowanie traktujemy jako dodawanie liczby przeciwnej (grupa 3 i 4), zapisanie tych praw symbolicznie w okienkach pierwszego wiersza utworzonego na planszy. W drugim wierszu uczniowie podają przykłady zastosowania praw działań (tylko łączności i przemienności) zapisane za pomocą liczb oraz za pomocą liter.Teraz zadaniem każdej grupy jest zapisanie 2 sum algebraicznych ( z których każda ma co najmniej 4 wyrazy), zbudowanych tak, aby każdy wyraz pierwszej sumy był podobny do co najmniej jednego wyrazu drugiej sumy i dodanie (gr. 1 i 2) bądź odjęcie (gr. 3 i 4) zapisanych sum.
Całą procedurę każda z grup powtarza jeszcze dwukrotnie, wypełniając pozostałe okienka powstałe na planszy.Grupy 1 i 2 oraz 3 i 4 wymieniają swoje spostrzeżenia i formułują wniosek – w jaki sposób dodajemy/odejmujemy sumy algebraiczne. Uzgodnione wnioski zapisują na tablicy.
Uczniowie w parach analizują przykłady przekształcania sum algebraicznych i wykorzystania ich w dowodzeniu twierdzeń (przykłady 3‑5).
Faza podsumowująca
Wybrani uczniowie prezentują wiadomości uzyskane w czasie zajęć .
Uczniowie w parach (lub indywidualnie) rozwiązują zadania z gry dydaktycznej.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Ułożenie krzyżówki matematycznej, wykorzystując dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
Materiały pomocnicze:
Przykłady prostych szyfrów, które można złamać, wykorzystując wyrażenia algebraiczne.
Szyfr przesuwającySzyfr przesuwający
Tajny szyfr biurowcaTajny szyfr biurowca
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Testy samosprawdzające można wykorzystać do rywalizacji grupowej. Jeśli będzie 5 grup, każda grupa losuje jedno pytanie z danego obszaru trudności. Jeśli nie odpowie poprawnie na pytanie – odpada z gry. Zwycięży ta grupa, która najszybciej odpowie na wylosowane pytania.
Testy samosprawdzające mogą być też przeprowadzone jako krótka karkówka – wtedy każdy z uczniów musi rozwiązać po jednym zadaniu (wybranym przez siebie) z danego obszaru trudności.