Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Badanie zależności napięcia źródła od oporu zewnętrznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi, jakimi sposobami można wyznaczyć zależność napięcia źródła od podłączonego oporu zewnętrznego.

  2. przeanalizuje i zinterpretuje przebieg tej zależności, dzięki symulacji, w której może zmieniać wiele parametrów.

  3. wykorzysta zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

ISBE

Metody nauczania:

samodzielna weryfikacja hipotez

Formy zajęć:

- praca w grupach

Środki dydaktyczne:

- symulacja interaktywna,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Badanie zależności napięcia źródła od oporu zewnętrznego.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów: Nauczyciel pokazuje doświadczenie, w którym widać, że napięcie źródła nie jest stałe.
Przykładowy zestaw przyrządów i przebieg doświadczenia:
Przyrządy: bateria (np. AA), do jej zacisków połączone równolegle: woltomierz i opornik suwakowy. Gdy zmieniamy położenie suwaka, napięcie wskazywane przez woltomierz zmienia się.
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągnięcia na lekcji.
- Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: Źródło w obwodzie prądu stałego.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych. Formułują pytanie badawcze (np.: Od czego zależy napięcie źródła?, Co zrobić, by napięcie źródła nie spadało?, Od czego zależy moc pobierana ze źródła?).
- Uczniowie zastanawiają się nad odpowiedzią i formułują swoje hipotezy.
- Grupy przystępują do zweryfikowania hipotez mając do dyspozycji symulację interaktywną, tekst „Warto przeczytać” i zadania, których rozwiązanie może ich naprowadzić na właściwy trop. Nauczyciel sugeruje, że nie potrzeba korzystać z innych źródeł internetowych, chociaż tego nie zabrania.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

- Grupy wymieniają się spostrzeżeniami na temat badanych hipotez.
- Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności poprzez rozwiązanie w domu zadań, których nie przerobili na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulacja może także służyć przy przygotowywaniu się do lekcji przy zastosowaniu strategii odwróconej klasy oraz w matematyce, do analizy zmienności funkcji w zależności od parametrów.