Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg geometryczny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje wśród innych ciągów ciąg geometryczny
podaje przykład ciągu geometrycznego
w danym ciągu geometrycznym określa pierwszy wyraz i iloraz ciągu
udowodnia, że dany ciąg jest geometryczny
mając pierwszy wyraz i iloraz ciągu geometrycznego, określa kilka wyrazów ciągu
znając wzór ciągu geometrycznego określa jego pierwszy wyraz, iloraz ciągu, konkretny wyraz ciągu
pełni wyznaczone role w grupie
dokonuje samooceny własnej pracy
wykorzystuje dotychczasową wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rybki w akwarium
interaktywny wykład
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości dotyczące ciągów – definicję, podstawowe własności.
Wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają przygotowaną w domu prezentację wprowadzającą do pojęcia: ciąg geometryczny. Prezentacja ta powinna mieć charakter interaktywnego wykładu.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – uczniowie, którzy wcześniej zapoznali się z materiałami z sekcji „Przeczytaj”, prowadzą między sobą dyskusję na temat pojęcia: ciąg geometryczny. Mogą przy tym wykorzystywać wcześniej przygotowane materiały interaktywne, film.
Pozostali uczniowie przysłuchują się wymianie zdań, ale mogą zadawać też pytania, notować.
Po skończonej dyskusji, uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów (tych uczniów, którzy byli „rybkami w akwarium”). Wspólnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Dyskusja – w jaki sposób pracowali eksperci, w jaki sposób uczniowie pełnili inne role powierzone im w grupie.Uczniowie dokonują samooceny własnej pracy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i ekspertów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie zadań podobnego typu jak na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Ciąg geometrycznyCiąg geometryczny
Wskazówki metodyczne:
Jeśli lekcja będzie prowadzona inną metodą niż praca z ekspertem, film może być wstępem do lekcji. Film można też wykorzystać w tematach dotyczących wykorzystania własności ciągu geometrycznego w zadaniach z historii matematyki.