Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Od radości po żal – stosunek ludności cywilnej do powstańców w czasie powstania warszawskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
na podstawie tekstów źródłowych dokonuje analizy postaw ludzkich wobec zagrożenia,
opisuje zmieniający się stosunek ludności cywilnej do walczących w kolejnych etapach powstania warszawskiego
nazywa i opisuje emocje i uczucia cywilnych mieszkańców Warszawy,
redaguje tekst, w którym opisuje własny stosunek do powstańców warszawskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z treściami w sekcji „Przeczytaj” materiału Od radości po żal....
Następnie zadaje pytanie: Jakie postawy warszawiaków zostały ukazane w tekstach? Poleca, by uczniowie zapisali swoje refleksje w formie krótkiej notatki.Nauczyciel przegląda w Internecie kilka sond ulicznych na temat powstania warszawskiego, po czym dokonuje wyboru jednej z nich. Przed lekcją powinien wybrać fragment sondy, dokładnie zapoznać się z jej treścią i wypowiedziami przypadkowych osób.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje fragment wybranej sondy ulicznej na temat powstania warszawskiego i jego znaczenia. Następnie prosi uczniów o skomentowanie usłyszanych wypowiedzi. Podkreśla, że to subiektywne opinie ankietowanych, którym często towarzyszą emocje. Warto dodać, iż wynikają one z dystansu czasowego oraz z faktu, że wypowiadający się nie znają wydarzeń z roku 1944 z własnego doświadczenia. Później uczniowie konfrontują wypowiedzi współczesnych respondentów z reakcjami mieszkańców Warszawy z czasów powstania, opisanymi w bloku tekstowym.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi (przeczytanie pracy domowej) na temat fragmentów tekstów z sekcji: „Przeczytaj”. Podkreśla, że postawy mieszkańców Warszawy podyktowane są różnymi przyczynami. Następnie uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 1. i 2. z sekcji „Mapa myśli” oraz ćwiczenie 1 (sekcja „Sprawdź się”). Po upływie określonego czasu następuje omówienie efektów pracy indywidualnej.
Praca z tekstem. Głośne odczytanie fragmentu Pamiętnika z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego (sekcja: „Sprawdź się”, ćwiczenie 7.) i podzielenie się refleksjami na temat postaw mieszkańców Warszawy wobec powstańców.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie 8. (sekcja „Sprawdź się”). Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Praca domowa:
Przypomnij sobie zasady redagowania opisu przeżyć wewnętrznych. Zastosuj go w kartce z dziennika – zgodnie z ćwiczeniem 6. (sekcja: „Sprawdź się”).
2. Wykonaj pracę domową (sekcja: „Sprawdź się”).
Materiały pomocnicze:
Norman Davies, Powstanie '44, Warszawa 2003
Lesław M. Bartelski, Powstanie warszawskie, Warszawa 1965
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.