Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Od radości po żal – stosunek ludności cywilnej do powstańców w czasie powstania warszawskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • na podstawie tekstów źródłowych dokonuje analizy postaw ludzkich wobec zagrożenia,

  • opisuje zmieniający się stosunek ludności cywilnej do walczących w kolejnych etapach powstania warszawskiego

  • nazywa i opisuje emocje i uczucia cywilnych mieszkańców Warszawy,

  • redaguje tekst, w którym opisuje własny stosunek do powstańców warszawskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z treściami w sekcji „Przeczytaj” materiału Od radości po żal....
    Następnie zadaje pytanie: Jakie postawy warszawiaków zostały ukazane w tekstach? Poleca, by uczniowie zapisali swoje refleksje w formie krótkiej notatki.

  2. Nauczyciel przegląda w Internecie kilka sond ulicznych na temat powstania warszawskiego, po czym dokonuje wyboru jednej z nich. Przed lekcją powinien wybrać fragment sondy, dokładnie zapoznać się z jej treścią i wypowiedziami przypadkowych osób.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje fragment wybranej sondy ulicznej na temat powstania warszawskiego i jego znaczenia. Następnie prosi uczniów o skomentowanie usłyszanych wypowiedzi. Podkreśla, że to subiektywne opinie ankietowanych, którym często towarzyszą emocje. Warto dodać, iż wynikają one z dystansu czasowego oraz z faktu, że wypowiadający się nie znają wydarzeń z roku 1944 z własnego doświadczenia. Później uczniowie konfrontują wypowiedzi współczesnych respondentów z reakcjami mieszkańców Warszawy z czasów powstania, opisanymi w bloku tekstowym.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi (przeczytanie pracy domowej) na temat fragmentów tekstów z sekcji: „Przeczytaj”. Podkreśla, że postawy mieszkańców Warszawy podyktowane są różnymi przyczynami. Następnie uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 1. i 2. z sekcji „Mapa myśli” oraz ćwiczenie 1 (sekcja „Sprawdź się”). Po upływie określonego czasu następuje omówienie efektów pracy indywidualnej.

  2. Praca z tekstem. Głośne odczytanie fragmentu Pamiętnika z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego (sekcja: „Sprawdź się”, ćwiczenie 7.) i podzielenie się refleksjami na temat postaw mieszkańców Warszawy wobec powstańców.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie 8. (sekcja „Sprawdź się”). Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Przypomnij sobie zasady redagowania opisu przeżyć wewnętrznych. Zastosuj go w kartce z dziennika – zgodnie z ćwiczeniem 6. (sekcja: „Sprawdź się”).
    2. Wykonaj pracę domową (sekcja: „Sprawdź się”).

Materiały pomocnicze:

  • Norman Davies, Powstanie '44, Warszawa 2003

  • Lesław M. Bartelski, Powstanie warszawskie, Warszawa 1965

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.