Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak ustalić skład izotopowy pierwiastków?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony:

I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

3) oblicza masę atomową pierwiastka na podstawie jego składu izotopowego i mas atomowych izotopów; ustala skład izotopowy pierwiastka na podstawie jego masy atomowej i mas atomowych izotopów (dla pierwiastków występujących w przyrodzie w postaci mieszaniny dwóch naturalnych izotopów).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie izotopu;

  • oblicza skład izotopowy pierwiastka;

  • uzasadnia, dlaczego masa atomowa pierwiastka jest średnią masą atomową;

  • charakteryzuje izotopy najlżejszego pierwiastka – wodoru;

  • wyjaśnia, czym jest ciężka woda.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • gadająca ściana;

  • praca z podręcznikiem;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • zdania podsumowujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w emateriale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • podręcznik.

Materiały pomocnicze:

  • arkusze papieru;

  • mazaki;

  • glutaki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.:  Jak to możliwe, że atomy tego samego pierwiastka mogą różnić się pewnymi elementami budowy? A może znasz przykłady takich pierwiastków? Wiesz, jakie właściwości i różnice wykazują prot, deuter i tryt, czyli izotopy wodoru?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia atomu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odwołuje uczniów do emateriału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań:

  • Co to jest izotop? Czy izotopy tego samego pierwiastka mają jednakowe liczby: atomową i masową? Jeśli nie, to która z tych liczb może być różna i dlaczego?

  • Jakimi właściwościami fizykochemicznymi różnią się izotopy od siebie? Od czego mogą zależeć różnice we właściwościach między izotopami?

  • Jakie pierwiastki nie mają izotopów i w jakiej postaci występują?

  • Jak można obliczyć średnią masę atomową?

    Uczniowie dyskutują.

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w emateriale dotyczącym izotopów wodoru i ciężkiej wody. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele izotopów wodoru, a chętny lub wskazany uczeń, posiłkując się modelami, omawia budowę tych izotopów. Inny uczeń relacjonuje wiadomości dotyczące ciężkiej wody.

  2. Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału analizują przykład w kontekście obliczania składu izotopowego pierwiastka.

  3. Nauczyciel podaje uczniom przykłady do rozwiązania w zeszycie, np. obliczenie składu izotopowego potasu, miedzi, po czym chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują wskazane przykłady.

  4. Uczniowie w parach analizują medium bazowe i wykorzystują symulację do zbadania izotopów pierwiastków.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału  poszukują odpowiedzi na pytanie: „Jakie jest zastosowanie izotopów promieniotwórczych?”. Liderzy grup z zastosowaniem techniki gadająca ściana omawiają zaproponowane zastosowania izotopów promieniotwórczych.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym różnią się od siebie izotopy pierwiastka?

  • Jak się nazywa najlżejszy izotop wodoru?

  • W jakich gałęziach mają zastosowanie izotopy pierwiastków?

  • Jak się oblicza średnią masę atomową?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Oblicz skład izotopowy srebra, wiedząc że srebro składa się z dwóch izotopów: 107Ag i 109Ag.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja „Jak ocenić skład izotopowy pierwiastków” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym różnią się od siebie izotopy pierwiastka?

  • Jak się nazywa najlżejszy izotop wodoru?

  • W jakich gałęziach mają zastosowanie izotopy pierwiastków?

  • Jak się oblicza średnią masę atomową?