Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak ustalić skład izotopowy pierwiastków?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony:
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
3) oblicza masę atomową pierwiastka na podstawie jego składu izotopowego i mas atomowych izotopów; ustala skład izotopowy pierwiastka na podstawie jego masy atomowej i mas atomowych izotopów (dla pierwiastków występujących w przyrodzie w postaci mieszaniny dwóch naturalnych izotopów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie izotopu;
oblicza skład izotopowy pierwiastka;
uzasadnia, dlaczego masa atomowa pierwiastka jest średnią masą atomową;
charakteryzuje izotopy najlżejszego pierwiastka – wodoru;
wyjaśnia, czym jest ciężka woda.
Strategia nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
gadająca ściana;
praca z podręcznikiem;
ćwiczenia przedmiotowe;
zdania podsumowujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w emateriale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
podręcznik.
Materiały pomocnicze:
arkusze papieru;
mazaki;
glutaki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak to możliwe, że atomy tego samego pierwiastka mogą różnić się pewnymi elementami budowy? A może znasz przykłady takich pierwiastków? Wiesz, jakie właściwości i różnice wykazują prot, deuter i tryt, czyli izotopy wodoru?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia atomu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odwołuje uczniów do emateriału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań:
Co to jest izotop? Czy izotopy tego samego pierwiastka mają jednakowe liczby: atomową i masową? Jeśli nie, to która z tych liczb może być różna i dlaczego?
Jakimi właściwościami fizykochemicznymi różnią się izotopy od siebie? Od czego mogą zależeć różnice we właściwościach między izotopami?
Jakie pierwiastki nie mają izotopów i w jakiej postaci występują?
Jak można obliczyć średnią masę atomową?
Uczniowie dyskutują.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w emateriale dotyczącym izotopów wodoru i ciężkiej wody. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele izotopów wodoru, a chętny lub wskazany uczeń, posiłkując się modelami, omawia budowę tych izotopów. Inny uczeń relacjonuje wiadomości dotyczące ciężkiej wody.
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału analizują przykład w kontekście obliczania składu izotopowego pierwiastka.
Nauczyciel podaje uczniom przykłady do rozwiązania w zeszycie, np. obliczenie składu izotopowego potasu, miedzi, po czym chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują wskazane przykłady.
Uczniowie w parach analizują medium bazowe i wykorzystują symulację do zbadania izotopów pierwiastków.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału poszukują odpowiedzi na pytanie: „Jakie jest zastosowanie izotopów promieniotwórczych?”. Liderzy grup z zastosowaniem techniki gadająca ściana omawiają zaproponowane zastosowania izotopów promieniotwórczych.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym różnią się od siebie izotopy pierwiastka?
Jak się nazywa najlżejszy izotop wodoru?
W jakich gałęziach mają zastosowanie izotopy pierwiastków?
Jak się oblicza średnią masę atomową?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Oblicz skład izotopowy srebra, wiedząc że srebro składa się z dwóch izotopów: 107Ag i 109Ag.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja „Jak ocenić skład izotopowy pierwiastków” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym różnią się od siebie izotopy pierwiastka?
Jak się nazywa najlżejszy izotop wodoru?
W jakich gałęziach mają zastosowanie izotopy pierwiastków?
Jak się oblicza średnią masę atomową?