Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Konstrukcja obrazu po przejściu promieni przez soczewkę skupiającą |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fale i optyka. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | - dyskusja grupowa, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | soczewka skupiająca, świeczka, kartka, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą spotkać soczewki skupiające – pokazanie kilku przykładów w klasie. Należy także pokazać uczniom, w jaki sposób działają soczewki – z wykorzystaniem zestawu bądź (jeśli takowego nie ma w szkolnej pracowni) świeczki i lupy. Następnie, nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części prowokuje uczniów do tego, by przypomnieli sobie podstawowe informacje na temat rozchodzenia się światła oraz soczewek. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają uzyskane w czasie lekcji obrazy podając ich cechy. Następnie przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1‑8 z zestawu ćwiczeń, zapoznanie się z filmem samouczkiem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Należy zachęcić ucznia do zapoznania się w domu z załączonym multimedium. Może ono również posłużyć do utrwalenia wiadomości przed sprawdzianem. |