Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz najważniejsze informacje dotyczące pozycyjnych systemów liczbowych.
Scharakteryzujesz dwa sposoby przekształcenia liczby zapisanej w systemie dwójkowym do postaci szesnastkowej.
Przeanalizujesz algorytm konwersji liczb całkowitych i ułamkowych zapisanych w systemie binarnym na liczby zapisane w systemie szesnastkowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące konwersji między systemami liczbowymi.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
– w jaki sposób zapisać liczbę dwójkową w postaci szesnastkowej?
– co to są bazy skojarzone?
– jak zamienić liczbę dziesiętną w jej szesnastkowy odpowiednik?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”, wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Zapoznaj się z prezentacją kolejnych etapów konwersji liczby zapisanej w systemie dwójkowym do postaci w systemie szesnastkowym. Wykorzystamy fakt, że obydwa systemy są systemami o bazach skojarzonych. Następnie samodzielnie przekształć dowolną liczbę dwójkową do postaci szesnastkowej.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu. Uczniowie, którzy zapoznali się z e‑materiałem przed lekcją od razu przechodzą do wykonywania ćwiczenia 2 z sekcji „Schemat interaktywny”. Przerywają realizację zadania w momencie, gdy pozostali uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wrócą do realizacji zadania w ramach zadania domowego.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.