Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak powstaje histogram?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
14) wyznacza średnią z kilku pomiarów jako końcowy wynik pomiaru powtarzanego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, czym jest histogram, jakie zawiera informacje i w jakich przypadkach celowe jest przedstawienie danych pomiarowych w postaci histogramu;

  2. przedstawia możliwe zastosowania histogramu przy analizie danych pomiarowych;

  3. projektuje histogram, wykonuje niezbędne obliczenia w celu przygotowania danych liczbowych do sporządzenia i przedstawienia histogramu.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

Wspólna praca zespołu klasowego.

Formy zajęć:

wspólna praca całej grupy stymulowana przez prowadzącego

Środki dydaktyczne:

materiały (krótkie przedstawienie oraz tabela wyników) przygotowane przez nauczyciela oraz uczniów, dotyczące ciekawych zagadnień, cech, zjawisk, w których celowe jest wykonanie histogramu – dla przykładu: z funkcjonowania klasy i szkoły (oceny, obecności…) , komunikacji (czas jazdy autobusu), pogody (opady, temperatura…) itp.
Komputer z rzutnikiem; dostęp do internetu, szkolna tablica.

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel korzysta z wprowadzenia i treści e‑materiału, by przybliżyć uczniom zagadnienie „celu i uwarunkowań tworzenia histogramu”. Zwraca uwagę na problematykę doboru liczby i szerokości przedziałów histogramu.

Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w treści, proponują różne dziedziny i sytuacje, w których celowe jest sporządzenie histogramu dla zilustrowania jakiejś cechy.

Uczniowie wybierają jedno zagadnienie (spośród przygotowanych przez nauczyciela i uczniów) do wspólnego opracowania w klasie w postaci histogramu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie oglądają film zawarty w e‑materiale. Na jego podstawie proponują postać tabeli częstości wyników dla wybranego zagadnienia.

Nauczyciel notuje efekty pracy klasy na tablicy, rozstrzyga ewentualne różnice zdań, komentuje wypowiedzi.

Uczniowie opisują postać histogramu, liczbę i zakres przedziałów. Nauczyciel stopniowo rysuje histogram pod dyktando uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie analizują postać histogramu i odczytują zawarte w nim informacje. Komentują podstawowe cechy uzyskanego rozkładu badanej wielkości. 
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Każdy z uczniów wybiera wielkość, której rozkład wartości przedstawia w postaci histogramu (np. czas drogi z domu do szkoły). Dokonuje podstawowej analizy cech uzyskanego rozkładu. Pomoże to utrwalić umiejętności zdobyte na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów przy wykonywaniu pracy domowej.