Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Czytanie mapy samochodowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.
Uczeń: 3) czyta i interpretuje treści różnych map.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje, jakie informacje można odczytać z mapy samochodowej;

  • wymienia sygnatury stosowane na mapach samochodowych;

  • analizuje treści mapy samochodowej;

  • oblicza długość trasy na podstawie mapy samochodowej.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli (plakat), metody operatywne (praca z mapą samochodową, z tekstem e‑materiału, grafiką interaktywną)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa (na forum klasy)

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, ewentualnie podręcznik, fragmenty różnych map samochodowych, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

W. Grygorenko, Redakcja i opracowanie map ogólnogeograficznych, PPWK Warszawa 1970.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Uczniowie przypominają podział map według skali i treści. Omawiają, jaką funkcję pełni skala i legenda mapy.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom fragmenty mapy samochodowej – mogą być w różnych skalach.

  • Uczniowie określają, do jakich map pod względem treści i skali należą mapy samochodowe, podają znaczenie i funkcjonalność map samochodowych papierowych. Porównują z mapami cyfrowymi – pogadanka.

  • Nauczyciel podaje temat lekcji i jej cele.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup – każda z nich otrzymuje do opracowania temat na podstawie treści e‑materiału.

  • Tematy dla grup: Podział dróg ze względu na ich znaczenie oraz funkcje w sieci drogowej – autostrady, drogi ekspresowe; Podział dróg ze względu na ich znaczenie oraz funkcje w sieci drogowej – drogi krajowe, wojewódzkie, inne; Numeracja dróg według obowiązującego systemu; Odległości między miejscowościami zaznaczone na mapie; Informacje o dodatkowych usługach dla zmotoryzowanych podróżnych.

  • Uczniowie w grupach analizują tekst do wybranego tematu w e‑materiale, wybierają z niego najważniejsze informacje; przygotowują notatkę, którą przedstawiają klasie.

  • Dyskusja na forum o możliwościach zastosowania mapy samochodowej i jej legendy, konkretnych rodzajach dróg: ekspresowej, krajowej, wojewódzkiej, autostradzie itd. (stosowane sygnatury).

  • Grupy na podstawie mapy samochodowej obliczają odległość między wybranymi miastami (przykłady do obliczenia odległości podaje nauczyciel).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby – nadal pracując w oparciu o tablety, w grupach – zapoznali się z grafiką multimedialną i przygotowali odpowiedzi do zawartego w niej polecenia 1. (Wykorzystując zamieszczony fragment mapy samochodowej, zaplanuj trasę podróży z Konina do Świnic Warckich. Odczytaj jak najwięcej informacji, które mogą być przydatne podczas podróży).

  • Uczniowie otrzymują arkusze papieru i przygotowują plakat będący odpowiedzią na polecenie 1.

  • Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi (plakaty) przygotowane w grupie, możliwa dyskusja przy porównywaniu plakatów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń z e‑materiału, które wykonują indywidualnie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.

  • Następnie nauczyciel ocenia pracę i zaangażowanie uczniów na lekcji; podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów, co było im znane, w jaki sposób mogą wykorzystać nowo poznane treści.

Praca domowa

  • Korzystając z mapy samochodowej (w wersji papierowej lub cyfrowej), zaplanuj jednodniową wycieczkę autokarową po swoim regionie. Odczytaj i wymień jak najwięcej informacji, które mogą być przydatne podczas tej wycieczki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcjach dotyczących analiz map np. w zakresie podstawowym dział I. 2) lub w zakresie rozszerzonym dział I. 3);

  • grafikę interaktywną uczniowie mogą zastosować na lekcji powtórzeniowej (dział I. w zakresie podstawowym i rozszerzony) lub do samodzielnego kształcenia.