Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory skróconego mnożenia na deser
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyprowadza wzór skróconego mnożenia na kwadrat sumy (różnicy) trzech wyrażeń
integruje umiejętności wykorzystania poznanych wzorów skróconego mnożenia
stosuje posiadaną wiedzę na temat wzorów skróconego mnożenia w sytuacjach nietypowych, na przykład w dowodach algebraicznych i arytmetycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z ekspertem
tarcza strzelecka
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy z uczniów miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Kilka dni wcześniej nauczyciel poleca dwóm uczniom przygotowanie zajęć podsumowujących oraz rozszerzających wiadomości i umiejętności dotyczące wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego. W tym celu wybrani uczniowie powinni zapoznać się z materiałem zawartym w sekcjach „Przeczytaj”, „Sprawdź się” oraz przeanalizować galerię zdjęć interaktywnych.
Na lekcji, uczniowie ci, zwani dalej ekspertami, podają temat zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie oglądają galerię zdjęć interaktywnych – eksperci wyjaśniają wątpliwości, odpowiadają na pytania.
Uczniowie w parach wyprowadzają wzory typu: , . Eksperci kontrolują poprawność uzyskanych wyrażeń.
Uczniowie nadal pracują w parach – rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pod nadzorem ekspertów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na tarczy strzeleckiej (przygotowanej wcześniej przez ekspertów) zaznaczają problemy, które im sprawiały trudności, lub były dla nich bardzo łatwe.
Jeden z ekspertów podsumowuje pracę uczniów, konfrontując jednocześnie swoje obserwacje z wynikami uzyskanymi na tarczy strzeleckiej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wyprowadzenie wzorów na kwadrat sumy 4 wyrazów oraz na kwadrat sumy 5 wyrazów i zaobserwowanie analogii w tworzeniu podobnych wzorów.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznych – zadania, zadania generatorowe
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą oglądać samodzielnie galerię zdjęć interaktywnych w czasie zajęć i na jej podstawie graficznie oraz algebraicznie interpretować kwadraty wyrażeń typu .