Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory skróconego mnożenia na deser

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: (a+b)2, (a-b)2, a2-b2, (a+b)3, (a-b)3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyprowadza wzór skróconego mnożenia na kwadrat sumy (różnicy) trzech wyrażeń

  • integruje umiejętności wykorzystania poznanych wzorów skróconego mnożenia

  • stosuje posiadaną wiedzę na temat wzorów skróconego mnożenia w sytuacjach nietypowych, na przykład w dowodach algebraicznych i arytmetycznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • praca z ekspertem

  • tarcza strzelecka

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy z uczniów miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Kilka dni wcześniej nauczyciel poleca dwóm uczniom przygotowanie zajęć podsumowujących oraz rozszerzających wiadomości i umiejętności dotyczące wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego. W tym celu wybrani uczniowie powinni zapoznać się z materiałem zawartym w sekcjach „Przeczytaj”, „Sprawdź się” oraz przeanalizować galerię zdjęć interaktywnych.

  2. Na lekcji, uczniowie ci, zwani dalej ekspertami, podają temat zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie oglądają galerię zdjęć interaktywnych – eksperci wyjaśniają wątpliwości, odpowiadają na pytania.

  2. Uczniowie w parach wyprowadzają wzory typu: a-b-c2, a+b-c2. Eksperci kontrolują poprawność uzyskanych wyrażeń.

  3. Uczniowie nadal pracują w parach – rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pod nadzorem ekspertów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na tarczy strzeleckiej (przygotowanej wcześniej przez ekspertów) zaznaczają problemy, które im sprawiały trudności, lub były dla nich bardzo łatwe.

  2. Jeden z ekspertów podsumowuje pracę uczniów, konfrontując jednocześnie swoje obserwacje z wynikami uzyskanymi na tarczy strzeleckiej.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wyprowadzenie wzorów na kwadrat sumy 4 wyrazów oraz na kwadrat sumy 5 wyrazów i zaobserwowanie analogii w tworzeniu podobnych wzorów.

Materiały pomocnicze:

Działania na wyrażeniach algebraicznych – zadania, zadania generatorowe

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą oglądać samodzielnie galerię zdjęć interaktywnych w czasie zajęć i na jej podstawie graficznie oraz algebraicznie interpretować kwadraty wyrażeń typu 3x-2y+12.