Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzór rekurencyjny ciągu określonego wzorem ogólnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach
,
.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odkrywa zależność między kolejnymi wyrazami ciągu opisanego wzorem ogólnym,
zapisuje wzór rekurencyjny ciągu określonego wzorem ogólnym,
określa niektóre własności ciągu opisanego wzorem rekurencyjnym,
prowadzi rozumowania mające na celu zauważenie analogii i wykorzystanie jej do tworzenia wzorów rekurencyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
okienko informacyjne,
skacząca żaba,
Smily.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer,
karton, mazaki.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie metodą skaczącej żaby przypominają wiadomości na temat ciągów. Jeden z uczniów, wskazany przez nauczyciela, przypomina w jaki sposób ze wzoru rekurencyjnego ciągu uzyskać wzór ogólny.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach metodą okienka informacyjnego. Zapoznają się z przykładami zapisanymi w sekcjach: Przeczytaj i Animacja.
Pozyskane informacje zapisują na dużym arkuszu papieru. Arkusz dzielą na 4 części. W pierwsze okienko wpisują hasło nad którym pracują – zamiana wzoru ogólnego ciągu na wzór rekurencyjny. W drugim okienku zapisują definicję rekurencyjnego opisu ciągu. W trzecim okienku umieszczają opisy poznanych sposobów tworzenia wzorów rekurencyjnych.
W czwartym okienku umieszczają pomysły, pytania, zadania dla innych grup.
Po prezentacji „okienek” grupy wybierają jeden plakat, który ewentualnie uzupełniają i umieszczają w klasie, aby służył pomocą na następnych lekcjach.
W końcowej części tej fazy zajęć, uczniowie rozwiązują zadania przygotowane przez poszczególne grupy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują lekcję metodą Smily. Na plakacie znajduje się schemat służący do oceny lekcji. Uczniowie zaznaczają mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę - która ma być odpowiedzią na pytania zadane przez nauczyciela – czy temat lekcji był zrozumiały, czy praca w grupach przebiegała przyjaźnie, itp.
Jeden z uczniów omawia wykonany plakat, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animację można wykorzystać na zajęciach omawiających własności ciągów liczbowych.