Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzór rekurencyjny ciągu określonego wzorem ogólnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

VI. Ciągi. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;

2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach
a1=0,001an=an+12an1an,
a1=1a2=1an+2=an+1+an.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odkrywa  zależność między kolejnymi wyrazami ciągu opisanego wzorem ogólnym,

  • zapisuje wzór rekurencyjny ciągu określonego wzorem ogólnym,

  • określa niektóre własności ciągu opisanego wzorem rekurencyjnym,

  • prowadzi rozumowania mające na celu zauważenie analogii i wykorzystanie jej do tworzenia wzorów rekurencyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • okienko informacyjne,

  • skacząca żaba,

  • Smily.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer,

  • karton, mazaki.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie metodą skaczącej żaby  przypominają wiadomości na temat ciągów. Jeden z uczniów, wskazany przez nauczyciela, przypomina w jaki sposób ze wzoru rekurencyjnego ciągu uzyskać wzór ogólny.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w małych grupach metodą okienka informacyjnego. Zapoznają się z przykładami zapisanymi w sekcjach: Przeczytaj i  Animacja.

  2. Pozyskane informacje zapisują na  dużym arkuszu papieru. Arkusz dzielą na 4 części. W pierwsze okienko wpisują hasło nad którym pracują – zamiana wzoru ogólnego ciągu na wzór rekurencyjny. W drugim okienku zapisują definicję rekurencyjnego opisu ciągu. W trzecim okienku umieszczają opisy poznanych sposobów tworzenia wzorów rekurencyjnych.

  3. W czwartym okienku umieszczają pomysły, pytania, zadania dla innych grup.

  4. Po prezentacji „okienek” grupy wybierają jeden plakat, który ewentualnie uzupełniają i umieszczają w klasie, aby służył pomocą na następnych lekcjach.

  5. W końcowej części tej fazy zajęć, uczniowie rozwiązują zadania przygotowane przez poszczególne grupy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie podsumowują lekcję metodą Smily. Na plakacie znajduje się schemat służący do oceny lekcji. Uczniowie zaznaczają mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę  - która ma być odpowiedzią na pytania zadane przez nauczyciela – czy temat lekcji był  zrozumiały, czy praca w grupach przebiegała przyjaźnie, itp.

  2. Jeden z uczniów omawia wykonany plakat, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animację można wykorzystać na zajęciach omawiających własności ciągów liczbowych.