Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Konflikty izraelsko‑arabskie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje przyczyny konfliktu bliskowschodniego;

  • przedstawia historię relacji izraelsko‑arabskich;

  • rozważa możliwości rozwiązania konfliktu.

Strategie nauczania:

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • mapa myśli;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1) Uczniowie pracują w parach lub grupach trzyosobowych. Każda z grup zapoznaje się z inną przyczyną konfliktu izraelsko‑arabskiego przedstawioną w e‑materiale. Następnie uczniowie tworzą wspólną mapę myśli (ćwiczenie 1) – każda grupa odpowiada za sporządzenie notatki dotyczącej jednej z przyczyn konfliktu. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie krótko prezentują rezultaty swojej pracy na forum klasy.

Faza realizacyjna

1) Uczniowie samodzielnie zapoznają się z osią czasu i każdy z nich wybiera wpis, który z jakiegoś powodu zrobił na nim największe wrażenie, np. opisywane wydarzenie było jego zdaniem szczególnie istotne dla procesu pokojowego lub wręcz przeciwnie – poważnie zaważyło na jego spowolnieniu. Nie ma znaczenia, czy kilku uczniów wybierze ten sam wpis.

2) Po upływie wyznaczonego czasu chętni/wybrani uczniowie przedstawiają wybrane wydarzenia wraz z uzasadnieniem, dlaczego takiego wyboru dokonali. Jeśli któryś z uczniów wybrał to samo zagadnienie, może również przedstawić swoją opinię w tej kwestii.

3) Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 2, 7 i 9 i sprawdzają rozwiązania.

4) Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenia 3, 4, 5, 6 i 8. Chętne/wybrane pary odczytują swoje rozwiązania, a inna chętna/wybrana para ocenia i komentuje ich poprawność. Nauczyciel czuwa nad poprawnością merytoryczną przedstawianych rozwiązań i w razie potrzeby komentuje i uzupełnia.

5) Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat czynników i pomysłów, które mogłyby przyczynić się do rozwiązania konfliktu.

Faza podsumowująca

1) Wykorzystując informacje z osi czasu, każdy z uczniów przygotowuje jedno pytanie testowe (pytanie jednokrotnego wyboru, cztery możliwości odpowiedzi).

2) Uczniowie wymieniają się swoimi pytaniami w parach i sprawdzają, czy potrafią wskazać właściwą odpowiedź. Czynność tę można powtórzyć kilkakrotnie.

Praca domowa:

Wybierz jedną z przyczyn konfliktu izraelsko‑arabskiego, która wydaje ci się najpilniejsza lub najważniejsza do rozwiązania, by konflikt mógł się zakończyć. Zaproponuj, co w tym kierunku mogłaby zrobić społeczność międzynarodowa, zwaśnione strony lub organizacje międzynarodowe (również pozarządowe).

Materiały pomocnicze:

momo/tr, USA zamykają palestyńską misję dyplomatyczną i grożą sankcjami trybunałowi ONZ, tvn24.pl.

kga, Netanjahu chce przyłączyć do Izraela osiedla na Zachodnim Brzegu, dorzeczy.pl.

Netanjahu chce anektować Zachodni Brzeg Jordanu, kresy.pl.

PAP, Netanjahu chce przyłączyć osiedla na Zachodnim Brzegu do Izraela. „Nie podzielę Jerozolimy”, polsatnews.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Linia chronologiczna może być inspiracją do przygotowania przez uczniów własnej prezentacji multimedialnej.