Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: historia
Temat: W cieniu walki o sukcesję - od Ludwika Andegaweńskiego do Jadwigi.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XII. Polska w XIV – XV w.
Uczeń:
3) wyjaśnia wpływ rozwoju przywilejów szlacheckich na sytuację gospodarczą państwa;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny i okoliczności przejęcia tronu polskiego przez Ludwika, króla Węgier;
analizuje konsekwencje panowania Andegawenów na tronie polskim;
wyjaśnia, w jaki sposób Ludwik Węgierski zapewnił tron polski swojej córce;
ocenia znaczenie unii polsko‑węgierskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
burza mózgów,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją mają za zadanie zapoznać się z drzewem genealogicznym Piastów i Andegawenów, wskazując pokrewieństwo między rodami, oraz przeczytać zasoby e‑materiału dotyczące okoliczności przejęcia tronu przez Ludwika w Polsce i jego rządów.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i cele: Dowiecie się, jakie były przyczyny i okoliczności przejęcia tronu polskiego przez Ludwika, króla Węgier, oraz w jaki sposób zapewnił go swojej córce Jadwidze.
Rozpoczyna dyskusję dotyczącą drzewa genealogicznego, z którym uczniowie mieli się zapoznać (uczniowie wskazują pokrewieństwa między rodami), a następnie prosi o wykonanie ćwiczenia 2 i 3. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i prosi, aby podyskutowali w grupach na następujące tematy:
Jakim królem dla Polaków był Ludwik, co takiego dla nas zrobił?
W jaki sposób Ludwik prowadził rządy w Polsce?
Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi – najtrafniejsze odpowiedzi wybrana osoba (lub ochotnik) zapisuje na tablicy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 7, a następnie uczniowie omawiają swoje odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem e‑materiału dotyczącym najmłodszej córki Ludwika, Jadwigi, a następnie w parach dyskutują o tym, co zadecydowało, że polska szlachta wyraziła zgodę, aby Jadwiga została królem Polski.
Wybrane/chętne do odpowiedzi osoby przedstawią swój punkt widzenia. Wybrana osoba zapisuje na tablicy, jakie korzyści otrzymała szlachta z tego tytułu. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia odpowiedzi i udziela im informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 6 i 9. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie zapisać wnioski z dzisiejszej lekcji. Podsumowuje pracę klasy, przekazuje informację zwrotną i ocenia uczniow.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Napisz, jakie znaczenie dla polskiej szlachty miały przywileje nadawane przez królów. Korzystając z różnych źródeł informacji, podaj trzy przykłady.
Materiały pomocnicze:
Fragment postanowień w Budzie, [w:] Jerzy Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 2017, s. 354.
Jan z Küküllo, Kronika (XIV wiek), [w:] Jan Dąbrowski, Utwierdzenie państwa polskiego , oprac. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, Kraków 1923, s. 21.
Przywilej w Koszycach z 1374 r. (fragmenty)
J. Długosz, Roczniki, s. 187.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium: Drzewo genealogiczne może być inspiracją do stworzenia schematu swojej rodziny i zaprezentowania na forum jako projektu – plakatu lub prezentacji multimedialnej.