Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: historia

Temat: W cieniu walki o sukcesję - od Ludwika Andegaweńskiego do Jadwigi.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XII. Polska w XIV – XV w. 

Uczeń:

3) wyjaśnia wpływ rozwoju przywilejów szlacheckich na sytuację gospodarczą państwa;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny i okoliczności przejęcia tronu polskiego przez Ludwika, króla Węgier;

  • analizuje konsekwencje panowania Andegawenów na tronie polskim;

  • wyjaśnia, w jaki sposób Ludwik Węgierski zapewnił tron polski swojej córce;

  • ocenia znaczenie unii polsko‑węgierskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie przed lekcją mają za zadanie zapoznać się z drzewem genealogicznym Piastów i Andegawenów, wskazując pokrewieństwo między rodami, oraz przeczytać zasoby e‑materiału dotyczące okoliczności przejęcia tronu przez Ludwika w Polsce i jego rządów.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i cele: Dowiecie się, jakie były przyczyny i okoliczności przejęcia tronu polskiego przez Ludwika, króla Węgier, oraz w jaki sposób zapewnił go swojej córce Jadwidze.

  2. Rozpoczyna dyskusję dotyczącą drzewa genealogicznego, z którym uczniowie mieli się zapoznać (uczniowie wskazują pokrewieństwa między rodami), a następnie prosi o wykonanie ćwiczenia 2 i 3. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i prosi, aby podyskutowali w grupach na następujące tematy:

  • Jakim królem dla Polaków był Ludwik, co takiego dla nas zrobił?

  • W jaki sposób Ludwik prowadził rządy w Polsce?

  1. Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi – najtrafniejsze odpowiedzi wybrana osoba (lub ochotnik) zapisuje na tablicy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 7, a następnie uczniowie omawiają swoje odpowiedzi.

  3. Uczniowie zapoznają się z fragmentem e‑materiału dotyczącym najmłodszej córki Ludwika, Jadwigi, a następnie w parach dyskutują o tym, co zadecydowało, że polska szlachta wyraziła zgodę, aby Jadwiga została królem Polski.

  4. Wybrane/chętne do odpowiedzi osoby przedstawią swój punkt widzenia. Wybrana osoba zapisuje na tablicy, jakie korzyści otrzymała szlachta z tego tytułu. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia odpowiedzi i udziela im informacji zwrotnej. 

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 6 i 9. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  2. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie zapisać wnioski z dzisiejszej lekcji. Podsumowuje pracę klasy, przekazuje informację zwrotną i ocenia uczniow.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

  2. Napisz, jakie znaczenie dla polskiej szlachty miały przywileje nadawane przez królów. Korzystając z różnych źródeł informacji, podaj trzy przykłady.

Materiały pomocnicze:

Fragment postanowień w Budzie, [w:] Jerzy Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 2017, s. 354.

Jan z KükülloKronika (XIV wiek), [w:] Jan Dąbrowski, Utwierdzenie państwa polskiego , oprac. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, Kraków 1923, s. 21.

Przywilej w Koszycach z 1374 r. (fragmenty)

J. Długosz, Roczniki, s. 187.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium: Drzewo genealogiczne może być inspiracją do stworzenia schematu swojej rodziny i zaprezentowania na forum jako projektu – plakatu lub prezentacji multimedialnej.