Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Stanisława Golinowska „Bieda biedzie nierówna” – analiza tekstu publicystycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe między państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach;

5) przedstawia mechanizmy i działania, które zmniejszają lub powiększają dysproporcje między państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst publicystyczny Stanisławy Golinowskiej Bieda biedzie nierówna;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda jigsaw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Ubóstwo na świecie”. Powinny się w niej znaleźć przede wszystkim materiały audiowizualne, statystyki, wykresy. Czas prezentacji: 7–10 min.

  2. Klasa zostaje podzielona na 2 grupy. Zadaniem grupy I jest przygotowanie analizy formalnej tekstu S. Golinowskiej, a grupy II – analizy warstwy znaczeniowej.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Stanisława Golinowska Bieda biedzie nierówna – analiza tekstu publicystycznego” i celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów, którzy próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte w poleceniu 1 w sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  2. Elementy jigsaw. Uczniowie z grup I i II łączą się w pary i przekazują sobie informacje na temat analizy formalnej i znaczeniowej tekstu S. Golinowskiej. Mogą się posiłkować materiałami zawartymi w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu tworzone są nowe pary, a uczniowie weryfikują nabytą wiedzę, uzupełniają ją i porządkują.

  4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły (po 2 osoby z gr. I i II) i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Zespół, który poprawnie rozwiąże zadania jako pierwszy, wygrywa i może zostać nagrodzony ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Przygotuj kilka argumentów, których użyjesz w dyskusji na temat: „Bogata Północ i biedne Południe – czy tę przepaść można zasypać?”.

Materiały pomocnicze:

Stanisława Golinowska, Bieda biedzie nierówna, „Gazeta Wyborcza”, 22 marca 2006.

Światowy licznik ubóstwa (World Poverty Clock) – dane statysyczne, grafiki i mapy, worldpoverty.io.

Raport Banku Światowego Poverty and Shared Prosperity 2020, worldbank.org.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania dyskusji nt. ubóstwa w Polsce i na świecie.