Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Konwicki czyta Mickiewicza. O Lawie. Opowieści o „Dziadach” Adama Mickiewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
II. Rozpoznawanie związków między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Dowiesz się, kim był Tadeusz Konwicki.

  • Poznasz interpretację tytułu filmu Lawa.

  • Poznasz okoliczności powstania filmu Konwickiego.

  • Poznasz rodzaje adaptacji.

  • Dowiesz się, dlaczego reżyser wprowadził w filmie innowacje.

  • Zinterpretujesz wybrane kadry filmowe.

  • Dowiesz się, czym jest montaż skojarzeniowy.

  • Przypomnisz sobie, czym jest teodycea.

  • Odpowiesz na pytanie, jak Konwicki czyta Mickiewicza.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wie, kim był Tadeusz Konwicki;

  • opisuje okoliczności powstania filmu Lawa;

  • odróżnia od siebie rodzaje adaptacji;

  • interpretuje film Lawa;

  • wyjaśnia, czym jest teodycea;

  • odpowiada na pytanie, jak Konwicki odczytuje dramat Mickiewicza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed zajęciami nauczyciel poleca uczniom, aby obejrzeli film Lawa w reżyserii Tadeusza Konwickiego.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący pyta uczniów o to, jakie wrażenie zrobił na nich film Konwickiego. Ochotnicy wypowiadają swoje opinie.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem Prowadzący zajęcia prosi uczniów, żeby przeczytali informacje zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”. Następnie zachęca uczniów do rozmowy na temat tego, w jaki sposób Konwicki przedstawił dzieło Mickiewicza w swoim filmie. Odnosi się do sposobu kreacji np. scenerii i bohaterów, podejścia do fabuły, w tym zakończenia utworu. Podczas rozmowy prowadzący zwraca uwagę na to, czy uczniowie właściwie interpretują dzieło filmowe i nie wykraczają poza treści w nim ukazane.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie polecenia do multimedium: Na podstawie powyższego podziału napisz, do jakiego rodzaju adaptacji zakwalifikujesz Lawę Tadeusza Konwickiego. Swoją tezę poprzyj trzema argumentami wypływającymi z treści dzieła i jego budowy. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary. Następnie wspólnie wykonują ćwiczenia nr 1–7 z sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania ochotnicy prezentują wyniki pracy na forum klasy, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Kaniecki P., Lawa – opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza, Poznań 2008.

  • Miczka T., Wielka improwizacja filmowa – opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza – Lawa Tadeusza Konwickiego, Kielce 1992.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.