Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Konwicki czyta Mickiewicza. O Lawie. Opowieści o „Dziadach” Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Dowiesz się, kim był Tadeusz Konwicki.
Poznasz interpretację tytułu filmu Lawa.
Poznasz okoliczności powstania filmu Konwickiego.
Poznasz rodzaje adaptacji.
Dowiesz się, dlaczego reżyser wprowadził w filmie innowacje.
Zinterpretujesz wybrane kadry filmowe.
Dowiesz się, czym jest montaż skojarzeniowy.
Przypomnisz sobie, czym jest teodycea.
Odpowiesz na pytanie, jak Konwicki czyta Mickiewicza.
Cele operacyjne. Uczeń:
wie, kim był Tadeusz Konwicki;
opisuje okoliczności powstania filmu Lawa;
odróżnia od siebie rodzaje adaptacji;
interpretuje film Lawa;
wyjaśnia, czym jest teodycea;
odpowiada na pytanie, jak Konwicki odczytuje dramat Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed zajęciami nauczyciel poleca uczniom, aby obejrzeli film Lawa w reżyserii Tadeusza Konwickiego.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący pyta uczniów o to, jakie wrażenie zrobił na nich film Konwickiego. Ochotnicy wypowiadają swoje opinie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem Prowadzący zajęcia prosi uczniów, żeby przeczytali informacje zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”. Następnie zachęca uczniów do rozmowy na temat tego, w jaki sposób Konwicki przedstawił dzieło Mickiewicza w swoim filmie. Odnosi się do sposobu kreacji np. scenerii i bohaterów, podejścia do fabuły, w tym zakończenia utworu. Podczas rozmowy prowadzący zwraca uwagę na to, czy uczniowie właściwie interpretują dzieło filmowe i nie wykraczają poza treści w nim ukazane.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie polecenia do multimedium: Na podstawie powyższego podziału napisz, do jakiego rodzaju adaptacji zakwalifikujesz Lawę Tadeusza Konwickiego. Swoją tezę poprzyj trzema argumentami wypływającymi z treści dzieła i jego budowy. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Następnie wspólnie wykonują ćwiczenia nr 1–7 z sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania ochotnicy prezentują wyniki pracy na forum klasy, a nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kaniecki P., Lawa – opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza, Poznań 2008.
Miczka T., Wielka improwizacja filmowa – opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza – Lawa Tadeusza Konwickiego, Kielce 1992.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.