Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Drgania. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | wykład, pogadanka, doświadczenie w wirtualnym laboratorium, doświadczenie |
Środki dydaktyczne: | WL_I, ciężarek szkolny (np. 50g), sznurek, statyw, stoper lub telefon komórkowy ze stoperem, miarka |
Materiały pomocnicze: | „Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki” T.Dryński |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją należy przywiązać sznurek do ciężarka i zawiesić to wahadło na statywie. Nauczyciel motywuje potrzebę pomiaru przyspieszenia grawitacyjnego jak w części „Wprowadzenie” tego e‑materiału oraz przypomina sposób obliczania okresu wahadła matematycznego. | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przypomina wykonane kroki, by zmierzyć wartość przyspieszenia ziemskiego i komentuje fakt, że wynik zgadza się z podręcznikową wartością. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje uczniom do domu eksperyment w wirtualnym laboratorium i prosi, aby wykonali oni swoją pracę na kartkach. Kartki te zostaną zebrane i ocenione. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie powinni wykonać samodzielnie. Doświadczenie w wirtualnym laboratorium może również zostać wykonane na lekcji. |