Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Reguła Lenza a zasada zachowania energii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

IX. Magnetyzm.
Uczeń:
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. sformułuje regułę Lenza.

  2. zastosuje regułę Lenza do wyznaczania kierunku prądu indukcyjnego.

  3. pokaże na przykładzie, że reguła Lenza jest jedną z postaci zasady zachowania energii.

Strategie nauczania:

blended‑learning.

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym.

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym.

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał, komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Prąd indukcyjny”, „Powstawanie prądu indukcyjnego - doświadczenia”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: jak wyznaczyć kierunek prądu indukcyjnego w obwodzie.

Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przemian energetycznych w obwodzie prądu. Stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prowadzi dyskusję dotyczącą zasady zachowania energii w kontekście wytwarzania prądu indukcyjnego. Omawia przykład podany w części „Przeczytaj”.

Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z samouczkiem i wykonują polecenia 1 i 2, umieszczone pod samouczkiem, dotyczące związku reguły Lenza z zasadą zachowania energii. Po czym wspólnie formułują wnioski: 1) kierunek prądu indukcyjnego można wyznaczyć korzystając z reguły Lenza lub zasady zachowania energii, 2) reguła Lenza jest szczególnym przypadkiem zasady zachowania energii.

Faza podsumowująca

W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 3, 4, 5 i 7 z części „Sprawdź się”.

Praca domowa

Pozostałe zadania z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Użyty w tym e‑materiale „samouczek” może być zastosowany w realizacji innych tematów związanych z regułą Lenza.