Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Pomiar inteligencji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie inteligencji;
omawia sposoby pomiaru inteligencji;
ocenia znaczenie pomiaru inteligencji w życiu codziennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
zamiana grup;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia inteligencja. Następnie wspólnie tworzą własną definicję pojęcia. Na koniec porównują definicję z umieszczoną w słowniku lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każdej z grup zostaje przydzielony fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”, który opracowują:
grupa 1 – skala Simona–Beneta;
grupa 2 – skala Stanford–Bineta;
grupa 3 – skala inteligencji Wechslera;
grupa 4 – źródła inteligencji.
2. Następnie uczniowie zamieniają się grupami, tworząc nowe tak, aby w każdej była przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. W nowych grupach uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej. Inne osoby mogą zadawać im pytania.
3. Uczniowie zapoznają się z filmem, po czym wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Następuje dyskusja. Uczniowie rozmawiają na temat: „Jakie znaczenie ma pomiar inteligencji w życiu codziennym?” oraz „Jakie czynniki odpowiadają za rozwój inteligencji?”. W swojej argumentacji odnoszą się do treści zawartych w filmie i wykonanym ćwiczeniu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie opracowują po jednym pytaniu dotyczącym treści przedstawionych na lekcji. Następnie wybrana osoba zadaje swoje pytanie i wyznacza osobę odpowiadającą. Po odpowiedzi osoba ta zadaje swoje pytanie kolejnej. Ćwiczenie trwa, dopóki nie zostanie wyczerpana treść zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Piotr Kulas, Rozmowy o inteligencji, Warszawa 2016.
Jarosław Orzechowski, Magdalena Śmieja, Inteligencja emocjonalna, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać film do przygotowania się do lekcji powtórkowej.