Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Pomiar inteligencji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie inteligencji;

  • omawia sposoby pomiaru inteligencji;

  • ocenia znaczenie pomiaru inteligencji w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca;

  • zamiana grup;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia inteligencja. Następnie wspólnie tworzą własną definicję pojęcia. Na koniec porównują definicję z umieszczoną w słowniku lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każdej z grup zostaje przydzielony fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”, który opracowują:

  • grupa 1 – skala Simona–Beneta;

  • grupa 2 – skala Stanford–Bineta;

  • grupa 3 – skala inteligencji Wechslera;

  • grupa 4 – źródła inteligencji.

2. Następnie uczniowie zamieniają się grupami, tworząc nowe tak, aby w każdej była przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. W nowych grupach uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej. Inne osoby mogą zadawać im pytania.

3. Uczniowie zapoznają się z filmem, po czym wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.

4. Następuje dyskusja. Uczniowie rozmawiają na temat: „Jakie znaczenie ma pomiar inteligencji w życiu codziennym?” oraz „Jakie czynniki odpowiadają za rozwój inteligencji?”. W swojej argumentacji odnoszą się do treści zawartych w filmie i wykonanym ćwiczeniu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie opracowują po jednym pytaniu dotyczącym treści przedstawionych na lekcji. Następnie wybrana osoba zadaje swoje pytanie i wyznacza osobę odpowiadającą. Po odpowiedzi osoba ta zadaje swoje pytanie kolejnej. Ćwiczenie trwa, dopóki nie zostanie wyczerpana treść zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Piotr Kulas, Rozmowy o inteligencji, Warszawa 2016.

Jarosław Orzechowski, Magdalena Śmieja, Inteligencja emocjonalna, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film do przygotowania się do lekcji powtórkowej.