Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anita Rozik

Przedmiot: Informatyka

Temat: Dane wrażliwe i ich ochrona

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) postępuje zgodnie z zasadami netykiety oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi: ochrony danych osobowych, ochrony informacji oraz prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji; jest świadomy konsekwencji łamania tych zasad;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, co to są dane osobowe wrażliwe.

  • Wskażesz przykłady danych osobowych wrażliwych.

  • Przeanalizujesz sytuacje, kiedy przetwarzanie danych wrażliwych jest legalne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj.

  2. Uczniowie przygotowują informacje na temat przypadków, kiedy ujawnienie danych wrażliwych pociągnęło za sobą poważne konsekwencje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, czy przejmują się tym, co podmioty przetwarzające dane osobowe robią z ich danymi. Wyświetla wyniki ankiety na tablicy. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.

  2. Chętni lub wybrani uczniowie prezentują przygotowane przez siebie informacje dotyczące ujawnienia danych wrażliwych.

  3. Uczniowie w parach biorą udział w quizie w sekcji Gra edukacyjna. Trzy pierwsze pary, które uzyskają 100%, mogą otrzymać oceny cząstkowe.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup przygotowuje swoją propozycję zbioru zasad, których przestrzeganie w sieci jest ważne z punktu widzenia ochrony danych osobowych.

  5. Grupy prezentują swoje propozycje. Pozostała część klasy może uzupełniać wypowiedzi i zadawać pytania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.

  2. Nauczyciel prosi o ponowne wzięcie udziału w badaniu z początku lekcji. Uczniowie, którzy zmienili zdanie, są proszeni o uzasadnienie tego.

Praca domowa:

  1. Przygotuj krótką notatkę na temat RODO. Jaki miało wpływ na przetwarzanie danych osobowych?

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać grę, by utrwalić wiadomości dotyczące danych osobowych.