Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wspólne cechy totalitaryzmów (faszyzm, nazizm, stalinizm). Autorytaryzm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) porównuje systemy totalitarne charakteryzując ich imperialne cele;
2) wyjaśnia rolę ideologii w systemach totalitarnych i zjawisko kultu jednostki;
3) wyjaśnia przyczyny i opisuje przejawy kryzysu demokracji w okresie międzywojennym;
4) charakteryzuje państwa autorytarne w Europie i na świecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest totalitaryzm i podaje przykłady państw totalitarnych;

  • wymienia najważniejsze cechy totalitaryzmu i przedstawia je na przykładzie III Rzeszy, ZSRS oraz faszystowskich Włoszech;

  • omawia ideę dążenia przez systemy totalitarne do stworzenia „nowego człowieka”;

  • tłumaczy różnicę między systemem totalitarnym a autorytarnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytania znajdującego się w wyświetlonym na tablicy „Wprowadzeniu”: „Czym więc jest totalitaryzm i jakie ma najważniejsze cechy?”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie zaproponowali definicję totalitaryzmu (odpowiedzieli na przeczytane wcześniej pytanie, czym jest totalitaryzm i jakie ma cechy). Informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyznacza też moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, i określa czas na wykonanie zadania. Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi w treści e‑materiału (podrozdział „Totalitaryzm” w sekcji „Przeczytaj”).

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Prowadzący zapowiada, że uczniowie obejrzą film dotyczący systemów totalitarnych i autorytarnych, prosi, aby zapisywali najważniejsze informacje. Po odtworzeniu filmu poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi), aby przedstawiła różnice między totalitaryzmem a autorytaryzmem. Pozostali uczniowie mogą dopowiadać informacje ważne z ich punktu widzenia, nauczyciel zaś może korygować ewentualne błędy czy nieścisłości.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Przedstaw metody, jakimi państwa totalitarne próbowały stworzyć »nowego człowieka«. Co miały na celu takie działania?” z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie opracowują w grupach odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 1, 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Następuje wspólna weryfikacja poprawności odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie ocenili, czy w przypadku państwa włoskiego, III Rzeszy oraz ZSRS możemy mówić o systemie totalitarnym (i jak przejawiały się cechy tego systemu). Prowadzący w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości, uzupełnia informacje.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Wspólne cechy totalitaryzmów (faszyzm, nazizm, stalinizm). Autorytaryzm” w formie pytań do krzyżówki.

  2. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010.

E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 1919–1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999.

R. Miedwiediew, Pod osąd historii. Geneza i następstwa stalinizmu, tłum. C. Czarnogórski, Warszawa 1990.

O. Figes, Szepty. Życie codzienne w stalinowskiej Rosji, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2007.

S. Sierpowski, Faszyzm we Włoszech, Ossolineum, Wrocław 1973.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.