Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prezydent RP a bezpieczeństwo państwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje kompetencje Prezydenta RP w zakresie sprawowania przez niego zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi;

  • analizuje rolę Prezydenta RP w sytuacjach stanów nadzwyczajnych – wojennego i wyjątkowego;

  • rozważa znaczenie współpracy organów władzy wykonawczej w zakresie dbałości o bezpieczeństwo państwa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda układanki;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie przygotowują informacje dotyczące spotkań Rady Bezpieczeństwa Narodowego (ćwiczenie 2 w sekcji Prezentacja multimedialna).

Faza wstępna

1. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają rezultaty swojej pracy w domu. Następnie krótka dyskusja nt. kwestii poruszanych podczas spotkań RBN:

  • Czy zagadnienia te można w jakiś sposób uporządkować?

  • Dlaczego to ważne, by Prezydent RP uzyskiwał informacje o poruszanych podczas RBN kwestiach?

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Praca ze prezentacją multimedialną. Podział klasy na trzyosobowe grupy. W grupach uczniowie oglądają prezentację multimedialną i opracowują mapy myśli dotyczące roli Prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa państwa (ćwiczenie 1 do prezentacji multimedialnej).

2. Uczniowie pracujący w grupach stają się ambasadorami – każdy z nich przedstawi wybrany element przygotowanej przez grupę mapy myśli reszcie klasy. Ambasadorowie z poszczególnych grup zajmujący się tym samym zagadnieniem (zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi, Rada Bezpieczeństwa Narodowego, stany nadzwyczajne) spotykają się i przedstawiają sobie wzajemnie rezultaty pracy w obszarze danego zagadnienia. Porównują i uzupełniają swoje spostrzeżenia na podstawie informacji prezentowanych przez innych ambasadorów. Następnie ambasadorowie wracają do swoich pierwotnych grup i każdy przekazuje pozostałym członkom grupy, jakie dodatkowe informacje uzyskał podczas spotkań ambasadorów i o co warto uzupełnić ich grupową mapę myśli.

3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 4, 5 i 8 z sekcji Sprawdź się. Następnie weryfikują poprawność swoich odpowiedzi z inną parą i odnotowują rozbieżności oraz ewentualne inne problemy, które pojawiły się podczas ustalania prawidłowych odpowiedzi. Po upływie czasu wyznaczonego na rozwiązanie ćwiczeń chętne/wybrane osoby przedstawiają rezultaty pracy, a pozostali uczniowie korygują lub uzupełniają odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością ustalonych ostatecznie rozwiązań i w razie potrzeby dodatkowo wyjaśnia prawidłowe rozwiązania zadań.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1–3 oraz 6–7. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Uczniowie układają po jednym zamkniętym pytaniu testowym obejmującym materiał z lekcji. Ochotnicy przedstawiają je na forum klasy, pozostali uczniowie odpowiadają na pytania. Autorów zarówno dobrych pytań, jak i odpowiedzi można i warto nagrodzić oceną z aktywności (np. plusem).

Praca domowa:

Rola Prezydenta RP w dziedzinie obronności państwa. Za mała? Za duża? W sam raz? – przedstaw swoje stanowisko i uzasadnij je, przywołując wybrane kompetencje Prezydenta RP i odpowiednie argumenty.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

Strona internetowa prezydent.pl

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

W zależności od potencjału poznawczego uczniów można najpierw poprosić ich o opracowanie mapy myśli przy wykorzystaniu Konstytucji RP jako materiału źródłowego (w grupach), a dopiero potem wspólnie obejrzeć prezentację multimedialną jako uzupełnienie uczniowskich opracowań tematu.