Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak Jerzy Liebert posługuje się aluzją literacką? – Na lipę czarnoleską
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
interpretuje wiersz Jerzego Lieberta,
rozpoznaje środki artystycznego wyrazu zastosowane przez poetę,
określa typ liryki występujący w wierszu Na lipę czarnoleską,
wskazuje elementy aluzji literackiej w wierszu Na lipę czarnoleską.
rozpoznaje uniwersalne i ponadczasowe cechy polskiej poezji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jak Jerzy Liebert posługuje się aluzją literacką? – Na lipę czarnoleską”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Pomysł na aranżację lekcji: nauczyciel rozdaje zasuszone kwiatostany lipy. Uczniowie opowiadają o swoich doznaniach estetycznych i zmysłowych (wzrok, dotyk, zapach). Parzą herbatę lipową.
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy w kulturze istnieją sytuacje i okoliczności, w których to, co zwykłe, staje się symboliczne? Uczniowie dyskutują na ten temat (najpierw w parach, potem w całym zespole).
Później nauczyciel pyta: czym jest aluzja? Uczniowie podają swoje propozycje rozumienia tego terminu, ale ponieważ jest wieloznaczny i abstrakcyjny, nauczyciel może pomóc im, przeprowadzając szybki konkurs:
W podanych zdaniach zastąp wyraz „aluzja” synonimem lub wyrazem bliskoznacznym:
* Związku frazeologicznego sobie a muzom, który jest upowszechnioną aluzją do poetyckiej wypowiedzi Jana Kochanowskiego Sobie śpiewam a muzom, używa się w znaczeniu ‘wyłącznie dla siebie, dla własnej przyjemności’.
* Rozumiem, że to była aluzja do mnie?
* W czasach obowiązywania cenzury artyści kabaretowi często posługiwali się aluzją, by przemycić treści niewygodne dla władzy.
Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel weryfikuje poprawność ich propozycji. Wśród odpowiedzi mogą pojawić się m.in: nawiązanie, przytyk, wzmianka, sugestia, niedomówienie. Następnie prowadzący zajęcia pyta: Jakie znaczenie może mieć termin: „aluzja literacka”? Czy jest ono bliskie któremuś ze znaczeń potocznych? Uczniowie odpowiadają, odwołując się do wcześniej ustalonych synonimów i wyrazów bliskoznacznych.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiałach przygotowują krótką wypowiedź ustną, w której omawiają właściwości aluzji literackiej i mechanizmy jej tworzenia. Chętni uczniowie prezentują swoją wypowiedź. Nauczyciel komentuje wystąpienia oraz omawia kryteria, które zastosował, formułując ocenę. Uczniowie wysłuchują nagrania fragmentów artykułu Jana Grzeni Odczytywanie aluzji literackiej i wykonują dołączone do multimedium ćwiczenia 1 i 2. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel ocenia je.
Wskazani uczniowie odczytują wiersze Jana Kochanowskiego Na lipę i Jerzego Lieberta Na lipę czarnoleską. Uczniowie, w parach, wykonują dołączone do wiersza Jerzego Lieberta ćw. 1–6. Rozpoznają w wierszu aluzję literacką i jej mechanizmy. Wybrane osoby podsumowują efekty wspólnej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy zagadnienia:
- Znaczenie i wpływ poezji Jana Kochanowskiego na kulturę polską.
- System wartości, które wniosła do polskiej kultury poezja Jana Kochanowskiego.
- Funkcje poezji Jana Kochanowskiego we współczesnej kulturze polskiej.
Uczniowie dzielą się na trzy zespoły, wybierają lidera, przygotowują wypowiedź ustną, w której omawiają jedno zagadnienie. Korzystają z zamieszczonych w e‑materiałach ćw. 7–9. Liderzy zespołów prezentują efekty pracy, wskazując na ponadczasowy i uniwersalny charakter poezji Jana Kochanowskiego. Nauczyciel komentuje realizację zadania, uzupełnia.
Praca domowa:
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej:
Porównaj wiersze Juliana Tuwima Rzecz czarnoleska i Jerzego Lieberta Na lipę czarnoleską i wyjaśnij, jak został ukazany w nich wpływ twórczości Jana Kochanowskiego na czytelników.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Anna Skubaczewska‑Pniewska, Andrzej Stoff (red.), Aluzja literacka. Teoria – interpretacje – konteksty, Toruń 2007
Pierwszy przykład w konkursie na rozumienie terminu „aluzja” (w fazie wprowadzającej lekcji) pochodzi ze strony www Poradni językowej Uniwersytetu Śląskiego.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.
Jako graficzną ilustrację aluzji (nawiązania) można wyświetlić obraz Edvarda Muncha, Krzyk i maskę mordercy z filmu Krzyk zamieszczone w bloku tekstowym e‑materiału 0811.