Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak Jerzy Liebert posługuje się aluzją literacką? – Na lipę czarnoleską

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
6. Kształtowanie różnorodnych postaw czytelniczych: od spontanicznego czytania do odbioru opartego na podstawach naukowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
12) rozumie pojęcie aluzji literackiej, rozpoznaje aluzje w utworach i określa ich znaczenie w interpretacji utworów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • interpretuje wiersz Jerzego Lieberta,

  • rozpoznaje środki artystycznego wyrazu zastosowane przez poetę,

  • określa typ liryki występujący w wierszu Na lipę czarnoleską,

  • wskazuje elementy aluzji literackiej w wierszu Na lipę czarnoleską.

  • rozpoznaje uniwersalne i ponadczasowe cechy polskiej poezji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jak Jerzy Liebert posługuje się aluzją literacką? – Na lipę czarnoleską”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

Faza wprowadzająca:

  1. Pomysł na aranżację lekcji: nauczyciel rozdaje zasuszone kwiatostany lipy. Uczniowie opowiadają o swoich doznaniach estetycznych i zmysłowych (wzrok, dotyk, zapach). Parzą herbatę lipową.
    Nauczyciel zadaje pytanie: Czy w kulturze istnieją sytuacje i okoliczności, w których to, co zwykłe, staje się symboliczne? Uczniowie dyskutują na ten temat (najpierw w parach, potem w całym zespole).
    Później nauczyciel pyta: czym jest aluzja? Uczniowie podają swoje propozycje rozumienia tego terminu, ale ponieważ jest wieloznaczny i abstrakcyjny, nauczyciel może pomóc im, przeprowadzając szybki konkurs:
    W podanych zdaniach zastąp wyraz „aluzja” synonimem lub wyrazem bliskoznacznym:
    * Związku frazeologicznego sobie a muzom, który jest upowszechnioną aluzją do poetyckiej wypowiedzi Jana Kochanowskiego Sobie śpiewam a muzom, używa się w znaczeniu ‘wyłącznie dla siebie, dla własnej przyjemności’.
    * Rozumiem, że to była aluzja do mnie?
    * W czasach obowiązywania cenzury artyści kabaretowi często posługiwali się aluzją, by przemycić treści niewygodne dla władzy.
    Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel weryfikuje poprawność ich propozycji. Wśród odpowiedzi mogą pojawić się m.in: nawiązanie, przytyk, wzmianka, sugestia, niedomówienie. Następnie prowadzący zajęcia pyta: Jakie znaczenie może mieć termin: „aluzja literacka”? Czy jest ono bliskie któremuś ze znaczeń potocznych? Uczniowie odpowiadają, odwołując się do wcześniej ustalonych synonimów i wyrazów bliskoznacznych.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiałach przygotowują krótką wypowiedź ustną, w której omawiają właściwości aluzji literackiej i mechanizmy jej tworzenia. Chętni uczniowie prezentują swoją wypowiedź. Nauczyciel komentuje wystąpienia oraz omawia kryteria, które zastosował, formułując ocenę. Uczniowie wysłuchują nagrania fragmentów artykułu Jana Grzeni Odczytywanie aluzji literackiej i wykonują dołączone do multimedium ćwiczenia 1 i 2. Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel ocenia je.

  2. Wskazani uczniowie odczytują wiersze Jana Kochanowskiego Na lipę i Jerzego Lieberta Na lipę czarnoleską. Uczniowie, w parach, wykonują dołączone do wiersza Jerzego Lieberta ćw. 1–6. Rozpoznają w wierszu aluzję literacką i jej mechanizmy. Wybrane osoby podsumowują efekty wspólnej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy zagadnienia:
    - Znaczenie i wpływ poezji Jana Kochanowskiego na kulturę polską.
    - System wartości, które wniosła do polskiej kultury poezja Jana Kochanowskiego.
    - Funkcje poezji Jana Kochanowskiego we współczesnej kulturze polskiej.
    Uczniowie dzielą się na trzy zespoły, wybierają lidera, przygotowują wypowiedź ustną, w której omawiają jedno zagadnienie. Korzystają z zamieszczonych w e‑materiałach ćw. 7–9. Liderzy zespołów prezentują efekty pracy, wskazując na ponadczasowy i uniwersalny charakter poezji Jana Kochanowskiego. Nauczyciel komentuje realizację zadania, uzupełnia.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej:
    Porównaj wiersze Juliana Tuwima Rzecz czarnoleska i Jerzego Lieberta Na lipę czarnoleską i wyjaśnij, jak został ukazany w nich wpływ twórczości Jana Kochanowskiego na czytelników.

Materiały pomocnicze:

  • Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Anna Skubaczewska‑Pniewska, Andrzej Stoff (red.), Aluzja literacka. Teoria – interpretacje – konteksty, Toruń 2007

  • Pierwszy przykład w konkursie na rozumienie terminu „aluzja” (w fazie wprowadzającej lekcji) pochodzi ze strony www Poradni językowej Uniwersytetu Śląskiego.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.

  • Jako graficzną ilustrację aluzji (nawiązania) można wyświetlić obraz Edvarda Muncha, Krzyk i maskę mordercy z filmu Krzyk zamieszczone w bloku tekstowym e‑materiału 0811.