Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Umowy UE z innymi państwami

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia najważniejsze umowy UE z innymi państwami;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących umów Unii Europejskiej;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • linia czasu;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z tematem zawartym w e‑materiale „Umowy UE z innymi państwami” w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na 8 grup, każda wybiera osobę, która będzie koordynować jej pracę.

2. Na arkuszach uczniowie opracowują przydzielony fragment materiału z sekcji „Podsumowanie”.

  • grupa 1 – AKP (African, Caribbean and Pacific Group of States, ACP);

  • grupa 2 – państwa europejskie, w tym umowy z EFTA;

  • grupa 3 – umowy z Ukrainą;

  • grupa 4 – państwa Maghrebu (Algieria, Maroko, Tunezja) i Unia na rzecz Regionu Morza Śródziemnego;

  • grupa 5 – umowy z USA;

  • grupa 6 – Partnerstwo Wschodnie;

  • grupa 7 – umowy z Kanadą.

  • grupa 8 - umowy z Rosją.

Podczas pracy grup nauczyciel przygotowuje na tablicy linię chronologiczną oraz magnesy do przypinania arkuszy.

3. Po wyznaczonym czasie zespoły przedstawiają opracowane przez siebie umowy i porozumienia zawarte przez państwa UE z innymi. Następnie umieszczają je na przygotowanej osi czasu – jeżeli dany materiał nie może być umieszczony na linii chronologicznej, zostanie umieszczony w przygotowanym widocznym miejscu.

4. W kolejnym kroku uczniowie w parach zapoznają się ze schematem interaktywnym i na podstawie materiałów wcześniej opracowanych przez poszczególne grupy wykonują ćwiczenie 1 – mapę myśli.

5. Po wykonaniu zadania pary łączą się w szóstki, analizując i porównując swoje wykresy – w razie konieczności korygują i nanoszą zmiany. Nauczyciel wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

6. Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie porównują swoje odpowiedzi, ustalając jedną wersję.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel wyznacza osobę do podsumowania lekcji i wyciągnięcia wniosków, które  zostają zapisane na tablicy i posłużą jako notatka pod tematem lekcji.

2. Osoby, angażujące się w czasie lekcji, zostają ocenione.

Praca domowa:

Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Mario Damen, Europejski Obszar Gospodarczy (EOG), Szwajcaria i kraje Północy,  europarl.europa.eu.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Warszawa 2007.

10 lat Partnerstwa Wschodniego, consilium.europa.eu.

Procedura konsultacyjna, consilium.europa.eu.

Ukraina krok bliżej UE. Umowa stowarzyszeniowa w pełni wchodzi w życie, tvn24bis.pl.

Wojny samochodowe: UE vs USA, bankier.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie zasobów multimedium uczniowie przed lekcją mogą w grupach przygotować zestawy pytań, które zostaną wykorzystane na podsumowanie tematu jako quiz.