Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Umowy UE z innymi państwami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia najważniejsze umowy UE z innymi państwami;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących umów Unii Europejskiej;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza tekstu źródłowego;
linia czasu;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z tematem zawartym w e‑materiale „Umowy UE z innymi państwami” w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 8 grup, każda wybiera osobę, która będzie koordynować jej pracę.
2. Na arkuszach uczniowie opracowują przydzielony fragment materiału z sekcji „Podsumowanie”.
grupa 1 – AKP (African, Caribbean and Pacific Group of States, ACP);
grupa 2 – państwa europejskie, w tym umowy z EFTA;
grupa 3 – umowy z Ukrainą;
grupa 4 – państwa Maghrebu (Algieria, Maroko, Tunezja) i Unia na rzecz Regionu Morza Śródziemnego;
grupa 5 – umowy z USA;
grupa 6 – Partnerstwo Wschodnie;
grupa 7 – umowy z Kanadą.
grupa 8 - umowy z Rosją.
Podczas pracy grup nauczyciel przygotowuje na tablicy linię chronologiczną oraz magnesy do przypinania arkuszy.
3. Po wyznaczonym czasie zespoły przedstawiają opracowane przez siebie umowy i porozumienia zawarte przez państwa UE z innymi. Następnie umieszczają je na przygotowanej osi czasu – jeżeli dany materiał nie może być umieszczony na linii chronologicznej, zostanie umieszczony w przygotowanym widocznym miejscu.
4. W kolejnym kroku uczniowie w parach zapoznają się ze schematem interaktywnym i na podstawie materiałów wcześniej opracowanych przez poszczególne grupy wykonują ćwiczenie 1 – mapę myśli.
5. Po wykonaniu zadania pary łączą się w szóstki, analizując i porównując swoje wykresy – w razie konieczności korygują i nanoszą zmiany. Nauczyciel wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
6. Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie porównują swoje odpowiedzi, ustalając jedną wersję.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel wyznacza osobę do podsumowania lekcji i wyciągnięcia wniosków, które zostają zapisane na tablicy i posłużą jako notatka pod tematem lekcji.
2. Osoby, angażujące się w czasie lekcji, zostają ocenione.
Praca domowa:
Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Mario Damen, Europejski Obszar Gospodarczy (EOG), Szwajcaria i kraje Północy, europarl.europa.eu.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Warszawa 2007.
10 lat Partnerstwa Wschodniego, consilium.europa.eu.
Procedura konsultacyjna, consilium.europa.eu.
Ukraina krok bliżej UE. Umowa stowarzyszeniowa w pełni wchodzi w życie, tvn24bis.pl.
Wojny samochodowe: UE vs USA, bankier.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie zasobów multimedium uczniowie przed lekcją mogą w grupach przygotować zestawy pytań, które zostaną wykorzystane na podsumowanie tematu jako quiz.