Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Przegląd parzydełkowców

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Różnorodność zwierząt. Uczeń:
3) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie gąbek, parzydełkowców, płazińców, wrotków, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów (skorupiaków, pajęczaków, wijów i owadów) i szkarłupni;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • wymienia gromady parzydełkowców;

  • podaje przykłady parzydełkowców;

  • wyjaśnia znaczenie parzydełkowców;

  • charakteryzuje przedstawicieli poszczególnych gromad parzydełkowców;

  • przyporządkowuje gatunki parzydełkowców do poszczególnych gromad;

  • omawia przyczyny niszczenia raf koralowych;

  • formułuje wnioski na podstawie materiałów źródłowych.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑materiału;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • multimedialny quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • teksty źródłowe z artykułów i książek, w których opisano gromady parzydełkowców (np. Walentin Dogiel, Zoologia bezkręgowców. Wydanie III, Państwowe wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1973 lub Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A., Urry, Michael L. Cain, Steven A., Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B. Jackson, Biologia, Rebis, Poznań, 2014);

  • szary papier;

  • markery;

  • magnesy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel zapisuje hasło „parzydełkowce” na szarym papierze. Prosi uczniów o wspólne utworzenie mapy myśli. Uczniowie kolejno dopisują gałęzie. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każdej z nich przydziela jedną nazwę gromady parzydełkowców oraz zadanie do wykonania:

    • grupa I - „Opracuj tabelę dotyczącą budowy, występowania oraz trybu życia koralowców”;

    • grupa II - „Opracuj tabelę dotyczącą budowy, występowania oraz trybu życia kostkowców”;

    • grupa III - „Opracuj tabelę dotyczącą budowy, występowania oraz trybu życia stułbiopławów”;

    • grupa IV - „Opracuj tabelę dotyczącą budowy, występowania oraz trybu życia krążkopławów”.

    Grupy mają za zadanie zapoznać się z informacjami na temat przydzielonej wcześniej gromady zawartymi w materiałach źródłowych. Uczniowie mają zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne dla danej gromady. Następnie zapoznają się z treścią zawartą w e‑materiale. Uczniowie dopracowują przygotowane informacje zebrane w postaci tabeli. Po upływie czasu określonego przez nauczyciela każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy.

  2. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na ćwiczenia, które sprawiły najwięcej problemu oraz naprowadza uczniów na poprawne odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują multimedialny quiz oraz polecenie 2 (dotyczące wykorzystania parzydełkowców przez człowieka) zawarte w e‑materiale.

Praca domowa

Polecenie dla uczniów: Przygotuj informacje na temat dwóch interesujących według ciebie gatunków parzydełkowców. Informacje na ich temat zamieść na slajdach w programie PowerPoint wg szablonu ustalonego na lekcji.

Materiały pomocnicze

  • przykładowy szablon.

R1Ozb63TF7Zkl

Pobierz załącznik

Przykładowy szablon tabeli do przygotowania prezentacji o charakteryzowanym gatunku parzydełkowca.
Plik DOCX o rozmiarze 13.64 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji.