Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Klasyfikacja układów termodynamicznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping - tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | - rozwiazywanie problemów, |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Klasyfikacja układów termodynamicznych”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiuje się układ termodynamiczny”, „Na czym polega stan równowagi termodynamicznej?”, „Warunki równowagi stanu termodynamicznego”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka na temat gór lodowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań nr: 5 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1, 3 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji układów termodynamicznych. |