Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Literatura i historia – dzienniki pisarzy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne:
Omówisz charakterystyczne cechy gatunkowe dziennika osobistego.
Wymienisz najważniejsze dzienniki polskich pisarzy XX w.
Przeanalizujesz fragmenty Dziennika 1954 Leopolda Tyrmanda i Dziennika Witolda Gombrowicza.
Porównasz analizowane fragmenty dzienników.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zastanowienie się nad tym, z czym kojarzą słowo dziennik. Prosi o wyszukanie w różnych źródłach informacji na temat literackich dzienników. Informuje również uczniów, aby na lekcję przynieśli materiał ilustracyjny potrzebny do przygotowania mapy myśli.
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo DZIENNIK. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, tytuły utworów literackich, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie powieszenia planszy na ścianie).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o słynnych dziennikach pisarzy. Prosi, by przeanalizowali wybrany fragment dziennika i sformułowali spostrzeżenia. Wykonują również ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Słuchowisko”. Udostępnia uczniom nagranie. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenie 1, druga polecenie 2 z sekcji. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi na froum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Określ wskazywane przez Tyrmanda trudności, jakie wywołuje pisanie dziennika, interpretując użyte przez pisarza metafory (ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”).
Materiały pomocnicze:
Wszystkie Dzienniki wymienione w sekcji „Przeczytaj”: Nałkowskiej, Iwaszkiewicza, Gombrowicza, Dąbrowskiej, Lechonia, Herlinga‑Grudzińskiego, Kisielewskiego, Mętraka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Słuchowisko”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.