Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Kreacja nowego typu bohatera w okresie burzy i naporu
. Johann Wolfgang Goethe Faust
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia założenia nurtu Sturm und Drang w kontekście historycznoliterackim epoki;
interpretuje fragmenty Fausta J.W. Goethego;
wskazuje motywy biblijne w dramacie Goethego;
dostrzega wartości uniwersalne Fausta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi także uczestników zajęć o wysłuchanie fragmentu Fausta zamieszczonego w sekcji „Słuchowisko”.
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel prosi wybranego ucznia, by notował na tablicy mapę myśli utworzoną przez pozostałych uczestników zajęć podczas krótkiej burzy mózgów. Głównym hasłem mapy powinien być Faust. Uczniowie proponują hasła poboczne, wśród nich pojawią się np. hasła ze słownika w e‑materiale, nazwisko autora, gatunek literacki, najsłynniejszy cytat itp.
Faza realizacyjna:
Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu. Nauczyciel, nawiązując do utworzonej na wstępie mapy myśli, zadaje uczniom pytania: Jakie były okoliczności powstania utworu? Do jakiego nurtu literackiego należy utwór? Co o tym świadczy?
Nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z prezentacją multimedialna towarzyszącą słuchowisku. Następnie uczniowie, w 4‑osobowych zespołach, wykonują polecenia 1‑10 wspomagające interpretację dramatu Goethego. Aby usprawnić pracę, nauczyciel przydziela wybrane polecenia poszczególnym grupom. Po upływie wyznaczonego czasu prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie efektów pracy zespołów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Szczególnie zainteresowane tematem osoby wykonują polecenia 11‑15 z sekcji „Słuchowisko”, dotyczące całego tekstu Fausta
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Słuchowisko” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.