Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wielkości mierzone pośrednio - w jakich granicach mieści się wynik pomiaru? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | - wykład, |
Formy zajęć: | najpierw - praca całego zespołu klasowego, potem - praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem, co najmniej osiem tabletów lub innych urządzeń umożliwiających przeglądanie e‑materiałów na platformie e‑podreczniki.pl. |
Materiały pomocnicze: | Niniejszy e‑materiał; e‑materiał pt. „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przedstawia problematykę pomiarów pośrednich według treści zawartej w „Warto przeczytać”. Uczniowie podają przykłady wielkości, które można wyznaczyć w pomiarach pośrednich. Nauczyciel zwraca uwagę na różnicę pomiędzy niepewnością pomiarową wielkości mierzonej pośrednio a maksymalnym dopuszczalnym odchyleniem tej wielkości od jej wartości rzeczywistej. Nauczyciel przedstawia uczniom grafikę interaktywną wraz z dołączonymi do niej poleceniami i zapowiada organizację dalszej pracy. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Nauczyciel dzieli klasę na osiem grup. Każda ma za zadanie zajęcie się jednym z ośmiu proponowanych w grafice związków wielkości mierzonej pośrednio z wielkościami mierzonymi bezpośrednio. 2. Każda grupa, korzystając z grafiki oraz poleceń jej towarzyszących, przygotowuje 2‑3 minutową wypowiedź, zawierającą: 3. Każda grupa prezentuje swoją wypowiedź. Pozostali uczniowie mogą komentować ewentualnie zadawać pytania prelegentowi. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel proponuje uczniom burzę mózgów, polegającą na proponowaniu pomiarów pośrednich wielkości, które nie pasują do żadnego z ośmiu schematów, przedstawionych w trakcie lekcji. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się z filmem samouczkiem i z poleceniami, które mu towarzyszą. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika może być wykorzystana na lekcji o niepewności pomiarowej wielkości mierzonej pośrednio - dla zilustrowania typowych przypadków związków między wielkościami fizycznymi. |