Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zdarzenia w rzucie monetami
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
Zakres rozszerzony.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji,również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.
Kształtowanie kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa liczbę zdarzeń elementarnych w rzucie monetą (monetami);
określa liczbę wszystkich możliwych zdarzeń w rzucie monetą;
zlicza zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu w doświadczeniu losowym „z monetami”;
tworzy modele matematyczne sytuacji z kontekstem realistycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
koszyk pomysłów;
doświadczenie.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;
monety.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie według kolejności zapisania w dzienniku, przypominają dotychczas uzyskane wiadomości na temat doświadczeń losowych i sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują problemy prezentowane w sekcji „Przeczytaj” i „ Prezentacja multimedialna”.
Wykonują odpowiednią liczbę rzutów monetą, aby doświadczalnie ustalić potrzebne dane, a dopiero następnie porównują z rozwiązaniami.
Następnie każda z par ma za zadanie ułożenie co najmniej 2 atrakcyjnych treściowo zdań „z rzutami monetami”. Każde zadanie zapisują na oddzielnej kartce i wrzucają do „koszyka pomysłów” – czyli przygotowanego wcześniej przez nauczyciela pojemnika (pudełka, koszyka, kapelusza, itp.).
Tworzą się czteroosobowe grupy (z dwóch par uczniów). Każda z grup losuje z „koszyka pomysłów” dwa zadania. Wybiera spośród tych zadań jedno i rozwiązuje je, a następnie prezentuje zadanie i rozwiązanie pozostałym uczniom klasy.
Podsumowaniem tej części lekcji jest wspólne ustalenie algorytmu rozwiązywania zadań „z rzutami monetami”.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Pary i grupy dokonują samooceny.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Liczba zdarzeń w doświadczeniach losowychLiczba zdarzeń w doświadczeniach losowych
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystane na zajęciach poświęconych obliczaniu prawdopodobieństwa klasycznego.