Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zdarzenia w rzucie monetami

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.

Zakres rozszerzony.

Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji,również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.

Kształtowanie kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa liczbę zdarzeń elementarnych w rzucie monetą (monetami);

  • określa liczbę wszystkich możliwych zdarzeń w rzucie monetą;

  • zlicza zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu w doświadczeniu losowym „z monetami”;

  • tworzy modele matematyczne sytuacji z kontekstem realistycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • koszyk pomysłów;

  • doświadczenie.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;

  • monety.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie według kolejności zapisania w dzienniku, przypominają dotychczas uzyskane wiadomości na temat doświadczeń losowych i sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują problemy prezentowane w sekcji „Przeczytaj” i „ Prezentacja multimedialna”.

  2. Wykonują odpowiednią liczbę rzutów monetą, aby doświadczalnie ustalić potrzebne dane, a dopiero następnie porównują z rozwiązaniami.

  3. Następnie każda z par ma za zadanie ułożenie co najmniej 2 atrakcyjnych treściowo zdań „z rzutami monetami”. Każde zadanie zapisują na oddzielnej kartce i wrzucają do „koszyka pomysłów” – czyli przygotowanego wcześniej przez nauczyciela pojemnika (pudełka, koszyka, kapelusza, itp.).

  4. Tworzą się czteroosobowe grupy (z dwóch par uczniów). Każda z grup losuje z „koszyka pomysłów” dwa zadania. Wybiera spośród tych zadań jedno i rozwiązuje je, a następnie prezentuje zadanie i rozwiązanie pozostałym uczniom klasy.

  5. Podsumowaniem tej części lekcji jest wspólne ustalenie algorytmu rozwiązywania zadań „z rzutami monetami”.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Pary i grupy dokonują samooceny.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  • Wykonanie ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Prezentacja multimedialna może być wykorzystane na zajęciach poświęconych obliczaniu prawdopodobieństwa klasycznego.