Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Kawecka

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
Zakres podstawowy

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;

Zakres rozszerzony
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna przyrządy pomiarowe stosowane do pomiaru wielkości fizycznych.

  2. pozna kryteria klasyfikacji przyrządów do pomiarów wielkości fizycznych.

  3. nauczy się klasyfikować przyrządy do pomiarów wielkości fizycznych według różnych kryteriów.

  4. przeanalizuje i uzupełni mapę pojęciową.

  5. zaplanuje, jakie przyrządy pomiarowe wybrać do przeprowadzenia doświadczeń.

Strategie nauczania:

Concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli.

Metody nauczania:

Rozwiązywanie problemów, dyskusja.

Formy zajęć:

Praca w parach

Środki dydaktyczne:

Mapa pojęciowa „Jakie przyrządy pomiarowe stosuje się do pomiaru wielkości fizycznych?”, zestaw zadań interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

E‑materiały: Klasyfikacja przyrządów pomiarowych, Jak właściwie zaplanować eksperyment?, Co to jest rozdzielczość przyrządów pomiarowych?, Jakie mogą być źródła niepewności pomiarowych?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie: Pogadanka na temat nowoczesnych laboratoriów i przyrządów do pomiarów fizycznych.

Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy:

- Jakie znasz przyrządy pomiarowe?

- Podaj znane ci wielkości fizyczne i ich jednostki.

- Jakie przyrządy pomiarowe są używane w laboratoriach fizycznych?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową.

Praca w parach:

- Uczniowie oglądają i bawią się mapą pojęciową z klasyfikacją przyrządów do pomiarów wielkości fizycznych, rozwijając kolejne gałęzie. Po rozwinięciu wszystkich gałęzi uzupełniają brakujące nazwy przyrządów, korzystając z opisu w części III e‑materiału.

- Uczniowie przyporządkowują podane przyrządy pomiarowe do różnych kategorii, tworząc odpowiednie połączenia.

- Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne nr: 1, 3 i 6.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 4 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 2, 5, i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji przyrządów do pomiarów wielkości fizycznych.