Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Paulina Rosiak

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jak rozpoznawać minerały?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:

3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje główne minerały skałotwórcze,

  • charakteryzuje cechy fizyczne minerałów,

  • wskazuje różnice we właściwościach minerałów,

  • przeprowadza badania cech minerału.

Strategie: konstruktywizm

Metody nauczania: praca w grupach z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu

Materiały pomocnicze: minerały ze skali twardości Mohsa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw minerałów, które znają. Następnie, wspólnie z uczniami tworzy definicję słowa minerał. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym, a następnie zadaje pytania: „jakie są cechy minerałów?”, „jakie są minerały skałotwórcze?”.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa przeprowadza doświadczenie w wirtualnym laboratorium na minerale nr 1, a grupa 2 na minerale numer 2. Nauczyciel określa czas potrzebny na wykonanie badań. Uczniowie korzystając z multimedium, przeprowadzają doświadczenia. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi przedstawiciela grupy 1 o przedstawienie cech minerału 1. Następnie przedstawiciel drugiej grupy przedstawia cechy minerału 2. Grupy wymieniają się wnioskami. Uczniowie wykonują ćwiczenia z multimedium.

Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pytania kontrolne, aby sprawdzić stopień opanowania materiału przez uczniów. Uczniowie wykonują również zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Praca domowa

1. Na podstawie dostępnych źródeł podaj regiony Polski, w których możesz znaleźć minerały: ametysty, bursztyny, siarkę.

2. Wykonaj z e‑materiału polecenie nr 2 dotyczące badania soli kamiennej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczeń może także samodzielnie przeprowadzić doświadczenie za pomocą wirtualnego laboratorium i sformułować wnioski.