Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Formy użytkowania ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:

2) porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce z wybranymi krajami świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i kategoryzuje czynniki wpływające na strukturę użytkowania ziemi,

  • wymienia i charakteryzuje formy użytkowania ziemi,

  • ocenia wielkość powierzchni użytków rolnych na tle pozostałych form użytkowania ziemi oraz jej znaczenie w kontekście wyżywienia ludności.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

  • Grzebisz W., Szramka H. (red.), Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

  • Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

  • Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.

Netografia (dostęp: 17.02.2020):

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat form użytkowania ziemi na świecie. Prosi chętnych uczniów o wypisanie na tablicy skojarzeń z tym związanych i próbę ich kategoryzacji.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie grafikę interaktywną pt. Struktura użytkowania ziemi w celu uporządkowania zgromadzonej wiedzy. Prezentuje on także diagram przedstawiający strukturę użytkowania ziemi na świecie. W tym czasie uczniowie przygotowują syntetyczną notatkę z tego zakresu.

  • Po tym etapie lekcji nauczyciel kontynuuje wcześniejszą dyskusję na temat czynników wpływających na strukturę użytkowania ziemi. W taki sposób kieruje rozmową, żeby uczniowie wyciągnęli wniosek, że czynniki te można podzielić na przyrodnicze i pozaprzyrodnicze.

  • W następnej kolejności nauczyciel wyświetla i omawia grafikę interaktywną pt. Czynniki wpływające na strukturę użytkowania ziemi. W ten sposób uczniowie systematyzują swoją wiedzę na ten temat.

  • Następnie uczniowie wykonują w parach polecenie zawarte w bloku „Przeczytaj”. Po tym zadaniu rozpoczyna się klasowa dyskusja dotycząca pomysłów odpowiedzi na to polecenie.

  • Następnie uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące.

  • Dodatkowo nauczyciel może raz jeszcze wyświetlić na ekranie multimedium bazowe.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Stworzenie mapy myśli obrazującej formy użytkowania ziemi. Można wykorzystać zdjęcia poszczególnych form lub je namalować.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej.