Dla nauczyciela
Autor: Ketty Kołomyjska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graniastosłup prawidłowy sześciokątny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje budowę i własności graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego w obliczeniach, np. w obliczaniu sumy jego krawędzi,
stosuje technikę rzutu równoległego na płaszczyznę tworząc rysunki pomocnicze.
Strategie nauczania:
Konstruktywizm
Konektywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
stoliki zadaniowe.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Następnie rysują w zeszycie bryły na płaszczyźnie według zasad rzutu równoległego
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych. Na stolikach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań z sekcji Przeczytaj pokazujących wyznaczanie sumy krawędzi w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.
Uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne i problemy z apletu.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.
Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie ułożyć i rozwiązać dwa zadania analogiczne do zrobionych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą w parach lub indywidualnie rozwiązywać problemy z zaproponowanego apletu.