Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ketty Kołomyjska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graniastosłup prawidłowy sześciokątny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje  budowę i własności graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego w obliczeniach, np. w obliczaniu sumy jego krawędzi,

  • stosuje technikę rzutu równoległego na płaszczyznę tworząc rysunki pomocnicze.

Strategie nauczania:

  • Konstruktywizm

  • Konektywizm

Metody i techniki  nauczania:

  • burza mózgów,

  • stoliki zadaniowe.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  2. Następnie rysują w zeszycie bryły na płaszczyźnie według zasad rzutu równoległego

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych.  Na stolikach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań z sekcji Przeczytaj pokazujących wyznaczanie sumy krawędzi w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

  2. Uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne i  problemy z apletu.

Faza podsumowująca:

  1. Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.

  2. Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie ułożyć i rozwiązać dwa zadania analogiczne do zrobionych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Rodzaje graniastosłupów

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą w parach lub indywidualnie rozwiązywać problemy z zaproponowanego apletu.