Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graniastosłup i jego elementy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ocenia, czy dana bryła jest graniastosłupem

  • nazywa przedstawiony graniastosłup

  • przyporządkuje graniastosłupy do odpowiedniego typu

  • wymienia elementy graniastosłupa

  • wskazuje elementy w graniastosłupie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele przyniesione przez uczniów

  • przeźroczyste modele graniastosłupów

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie z domu przedmiotu w kształcie graniastosłupa, w miarę możliwości nie sześcianu i prostopadłościanu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie modeli, które przynieśli.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami metodą burzy mózgów przypominają jaką bryłą jest graniastosłup.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami ocenia, czy przyniesione modele są graniastosłupami.

  4. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina z pomocą przykładów z sekcji „Przeczytaj” jak dzielimy graniastosłupy.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wybranie modeli graniastosłupów dostępnych w pracowni. Uczniowie w parach konsultują nazwy wskazanych modeli.

  3. Nauczyciel przypomina elementy graniastosłupa.

  4. Uczniowie zapoznają się z Infografiką, nazywają graniastosłupy i ich elementy.

  5. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (oprócz ćwiczenia 2) z sekcji „Sprawdź się”.

  6. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy z uczniów nazywa przyniesiony przez siebie graniastosłup i wymienia jego elementy.

  2. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Uczniowie dokonują samooceny

Praca domowa:

Wykonać zdjęcie graniastosłupa w otaczającej rzeczywistości i opisać go.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału. Temat może zostać opracowany przez uczniów w formie projektu odnoszącego się do rzeczywistości i zaprezentowany na lekcji.