Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graniastosłup i jego elementy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia, czy dana bryła jest graniastosłupem
nazywa przedstawiony graniastosłup
przyporządkuje graniastosłupy do odpowiedniego typu
wymienia elementy graniastosłupa
wskazuje elementy w graniastosłupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele przyniesione przez uczniów
przeźroczyste modele graniastosłupów
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie z domu przedmiotu w kształcie graniastosłupa, w miarę możliwości nie sześcianu i prostopadłościanu.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o pokazanie modeli, które przynieśli.
Nauczyciel wraz z uczniami metodą burzy mózgów przypominają jaką bryłą jest graniastosłup.
Nauczyciel wraz z uczniami ocenia, czy przyniesione modele są graniastosłupami.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina z pomocą przykładów z sekcji „Przeczytaj” jak dzielimy graniastosłupy.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wybranie modeli graniastosłupów dostępnych w pracowni. Uczniowie w parach konsultują nazwy wskazanych modeli.
Nauczyciel przypomina elementy graniastosłupa.
Uczniowie zapoznają się z Infografiką, nazywają graniastosłupy i ich elementy.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (oprócz ćwiczenia 2) z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.
Faza podsumowująca:
Każdy z uczniów nazywa przyniesiony przez siebie graniastosłup i wymienia jego elementy.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dokonują samooceny
Praca domowa:
Wykonać zdjęcie graniastosłupa w otaczającej rzeczywistości i opisać go.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału. Temat może zostać opracowany przez uczniów w formie projektu odnoszącego się do rzeczywistości i zaprezentowany na lekcji.