Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Prostopadłościan - zadania z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
2. Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
Cele nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wiedzę o prostopadłościanach do rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym,
analizuje treść zadania z kontekstem realistycznym i buduje do niego matematyczny model.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją przypominają sobie wiadomości o prostopadłościanie, definicję oraz wzór na objętość, pole powierzchni całkowitej i długość przekątnej prostopadłościanu. Zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Prostopadłościan - zadania z kontekstem realistycznym”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów problemów realistycznych, w rozwiązaniu których przydatne są wiadomości o objętości, polu powierzchni, długości odcinków w prostopadłościanie.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi, a pozostali uczniowie je weryfikują.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają film edukacyjny. Indywidualnie rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod filmem, następnie zostają podzieleni na 4‑osobowe grupy. W obrębie grupy sprawdzają wzajemnie rozwiązania i dyskutują nad wyborem ich zdaniem poprawnego sposobu. Jeden z uczniów przedstawia poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 2‑5, a następnie przedstawiają rozwiązania na tablicy, argumentując wybór poprawnych odpowiedzi.
Uczniowie, korzystając z wiedzy uzyskanej z sekcji „Przeczytaj”, rozwiązują w parach ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o podanie zastosowań wielkości związanych z prostopadłościanami w sytuacjach praktycznych.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zadania tekstowe - prostopadłościan
Wskazówki metodyczne:
Materiał można wykorzystać w lekcjach o objętości lub polu powierzchni równoległoboku. Nauczyciel może wykorzystać film edukacyjny do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania znajdujące się pod filmem.