Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Umowa najmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

13) znajduje wzory umów najmu lokalu; przedstawia konieczne ich elementy i elementy korzystne dla wynajmującego i najemcy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie najmu;

  • charakteryzuje umowę najmu;

  • analizuje prawa i obowiązki wynajmującego i najemcy;

  • ocenia specyfikę umowy najmu lokalu na tle umowy najmu w ogólności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • analiza przypadku,

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem gry interaktywnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów. Odpowiadają na pytania:

a) czym są według nich zobowiązania i na czym polegają;

b) czy znają przykłady jakichś zobowiązań, także innych niż te, które powstają z umów jako wymiany dóbr, np. w związku z naruszeniem czyichś dóbr chronionych prawem (odszkodowania) albo z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania;

c) co według nich kryje się pod pojęciem najmu

Odpowiedzi są zapisywane na tablicy.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie do zajęć – omówienie, czym są umowy w ogóle, a wśród nich umowa najmu w ogólności i najmu lokalu.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na dwie grupy; każda z nich na podstawie informacji z e‑materiału i innych dostępnych źródeł przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych:

  • grupa I – opracowuje własny projekt umowy najmu okazjonalnego, biorąc pod uwagę elementy, które powinny się w nim znaleźć (oznaczenie stron, przedmiot umowy, czas trwania umowy; czynsz - jego wysokość, termin i formę płatności, kaucję, podpisy obu stron) oraz charakterystykę ustawową najmu okazjonalnego;

  • grupa II – przygotowuje własny projekt umowy najmu samochodu między dwiema osobami fizycznymi, zwracając uwagę na jego koniecznej elementy (określenie stron, opis przedmiotu najmu, warunki umowy, podpisy stron) oraz kodeksową definicję najmu.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.

4. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

5. Cały zespół klasowy dyskutuje na temat tego, czy uprawnienia wynajmującego mieszkanie nie są zbyt duże.

6. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące najmu, najmu lokalu, praw i obowiązków stron umowy najmu lokalu oraz przesłanek rozwiązania umowy najmu lokalu.

Faza podsumowująca

1. Praca z multimedium – gra interaktywna.

2. Wykonanie ćwiczeń z modułu Sprawdź się (1–4).

Praca domowa:

1. Wykonanie ćwiczeń 1–3 z sekcji Gra interaktywna.

2. Wykonanie pozostałych ćwiczeń z modułu Sprawdź się (5–8).

Materiały pomocnicze:

1. Kodeks cywilny.

2. Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Teksty źródłowe:

Grupa I – USTAWA z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego , Rozdział 2a.

Grupa II – USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Art. 659–679.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej umowy najmu.