Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Świat orientu w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
II. Kształcenie językowe
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje świat Orientu ukazany w sonetach Adama Mickiewicza;
rozpoznaje i nazywa w elementy wpływające na koloryt lokalny świata przedstawionego w sonetach;
analizuje sposób funkcjonowania orientalizmu w sonetach i innych tekstach kultury;
określa sposób funkcjonowania kategorii estetycznej w wybranych tekstach kultury;
interpretuje językowe sposoby ukazywania egzotyki w liryce.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analizowanie tekstu kultury;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica/ kartka papieru, pisak/ kreda;
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Orient. Uczniowie na zasadzie burzy mózgów mówią o swoich skojarzeniach. Dopisują określenia.
2. Uczniowie opracowują mapę myśli, na której przedstawiają skojarzenia z terminem Orient. Urządzają zabawę w skojarzenia, wśród fotografii pejzażu i współczesnych wnętrz z Dalekiego Wschodu rozpoznają trwałe i charakterystyczne elementy sztuki orientalnej stosowane do dziś w architekturze. Nazywają je.
3. Rysują projekt kafelka ściennego inspirowanego Orientem.
4. Chętni uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach z podróży w egzotyczne miejsca. Posługują się wyrazami mającymi oddać ich zachwyt i emocjonalny charakter wyprawy w nieznane.
4. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z umieszczoną w e‑materiałach galerią zdjęć i wynotowują nazwy charakterystycznych elementów świata orientu. Dopisują ich polskie odpowiedniki (jeśli istnieją).
2. Uczniowie do każdego elementu orientalnego ukazanego w galerii dobierają cytaty z sonetów Adama Mickiewicza. Omawiają ich związek z orientalizmem. Zapisują uwagi w zdaniach wielokrotnie złożonych.
4. Uczniowie zapoznają się z wierszem Widok gór ze stepów Kozłowa, Pielgrzym i Mirza, a następnie charakteryzują ukazanych w nim bohaterów: Pielgrzyma i Mirzę. Określają ich relację i postawę. Uzupełniają tabelę.
5. Spośród sformułowań dotyczących funkcjonowania orientalizmu w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza wybierają te, które są zgodne z wymową cyklu poetyckiego. Uzasadniają swoje decyzje. Formułują argumenty.
6. Uczniowie zapoznają się z sonetem Bakczysaraj w nocy oraz Pielgrzymem, a następnie:
wskazują elementy pochodzące z kultury Orientu i budujące koloryt lokalny;
redagują krótki realistyczny opis nocnego widoku Bakczysaraju (zawierają w nim zarówno elementy świata widzialnego, jak i słyszalnego).
7. Uczniowie uzupełniają tabelę, dopisują tytuły sonetów zawierających elementy orientalne (nazwy miejsc kultu, realia, wierzenia, metafory w języku, kolorystyka). Swoje odpowiedzi porównują z umieszczonymi w e‑materiałach.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi, by uczniowie na podstawie fragmentu wypowiedzi Marty Piwińskiej ocenili, które ujęcie orientalizmu dominuje w cyklu Sonety krymskie Adama Mickiewicza. Uczniowie uzasadniają wybór, formułując wypowiedź argumentacyjną i cytując odpowiednie fragmenty sonetów.
2. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące (zapisuje je na tablicy):
Z jakiego powodu twierdzi się, że Sonety krymskie są poetyckim zapisem fascynacji Adama Mickiewicza światem Orientu?
W jaki sposób poeta odkrywa przed czytelnikiem niespotykane piękno odległych krajobrazów oraz przybliża światopogląd i kulturę ludzi Wschodu?
Co to znaczy, że cykl sonetów jest przykładem romantycznego egzotyzmu?
Na czym polega poznawanie świata Krymu z dwóch perspektyw: spotkania dwóch światów i zderzenia dwóch kultur?
Uczniowie pracują w grupach, ustalają odpowiedzi i po zakończeniu ćwiczenia dzielą się nimi na forum klasy.
Zadanie domowe
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.
1. Przeczytaj sonet Ałuszta w dzień i wypisz z niego fragmenty, które dotyczą kolorytu lokalnego ukazanego w wierszu. Objaśnij je.
2. Zredaguj odpowiedź na pytanie: Czy Sonety krymskie można uznać za typowy przejaw mody na egzotyzm w literaturze? Sformułuj argumenty uzasadniające twoją opinię.
Materiały pomocnicze
Wacław Kubacki, Z Mickiewiczem na Krym, Warszawa 1977.
Marta Piwińska,Orientalizm, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. Józefa Bachórza i Aliny Kowalczykowej, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 1991.
Marian Kwaśny Orientalizm w „Sonetach krymskich” w najnowszym ujęciu, „Pamiętnik Literacki” 1981, BazHum. Muzhp [dostęp: 10 marca 2020 r.].
Malarstwo Józefa Brandta (nazywanego poetą stepowym).
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium bazowego
Uczniowie mogą w jednym wybranym sonecie Adama Mickiewicza, na podstawie galerii interaktywnej, odnaleźć jak najwięcej elementów kultury orientalnej i analizować ich funkcję w tekście romantycznym.