Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska, Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie rozszerzalności cieplnej różnych ciał w różnych warunkach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polega zjawisko rozszerzalności objętościowej ciał stałych?”, „Na czym polega zjawisko rozszerzalności objętościowej cieczy?” „Na czym polega zjawisko rozszerzalności objętościowej gazów?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o mikroskopowej budowie ciał i tłumaczy przyczyny zjawiska rozszerzalności cieplnej. Następnie podaje definicje współczynnika rozszerzalności liniowej oraz objętościowej i ich jednostki. Uczniowie ze wzoru na współczynnik rozszerzalności objętościowej wyprowadzają wzory na przyrost objętości i objętość końcową. Uczniowie w parach wykonują doświadczenie w wirtualnym laboratorium polegające na wyznaczeniu współczynnika rozszerzalności objętościowej benzyny. Następnie poszczególne zespoły wyjaśniają, jak przeprowadzili pomiary i uczniowie oceniają, który z zespołów był najlepszy. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach czteroosobowych rozwiązują z pomocą nauczyciela zadanie 8 z zestawu zadań powiązane z przeprowadzonym doświadczeniem. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 - 4 z zestawu ćwiczeń obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań do wyboru w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o rozszerzalności cieplnej. |