Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dalekowzroczność i jej korekcja.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia‑wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Treści nauczania- wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
X. Fale i optyka. Uczeń:
18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, jak zbudowane jest ludzkie oko.

  2. objaśnia, jak przebiega proces widzenia.

  3. objaśnia istotę i mechanizm powstawania dalekowzroczności.

  4. opisuje, jak widzą osoby cierpiące na nadwzroczność.

  5. wymienia sposoby, którymi można korygować nadwzroczność.

  6. oblicza zdolność skupiającą soczewek okularowych i kontaktowych korygujących dalekowzroczność.

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego

Metody nauczania:

- merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
- obserwacja,
- podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

model budowy oka / atlas anatomiczny, tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. poprzez wspólne ustalenie (na podstawie obserwacji osób w najbliższym otoczeniu uczniów) objawów dalekowzroczności.

Nauczyciel ma za zadanie rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do tego, by opisali budowę oka (z wykorzystaniem modelu - jeśli jest dostępny) oraz przypomnieli, jak przebiega proces widzenia.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
- nauczyciel prezentuje uczniom informacje o budowie ludzkiego oka (z użyciem modelu budowy oka - jeśli jest dostępny bądź atlasu anatomicznego) oraz drodze, jaką pokonuje promień świetlny przechodząc przez gałkę oczną;
- uczniowie analizują przebieg procesu widzenia,
- nauczyciel przedstawia uczniom mechanizmy powstawania wad wzroku,
- uczniowie zapoznają się z symulacją i na jej podstawie próbują własnymi słowami wytłumaczyć, czym jest dalekowzroczność,
- nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami na temat korekcji dalekowzroczności,
- nauczyciel wspólnie z uczniami przelicza zdolność skupiającą soczewek okularowych i kontaktowych - ten fragment lekcji (w zależności od klasy) może odbywać się w parach lub w małych grupkach - nauczyciel podchodzi wówczas do każdego z zespołów i indywidualnie wyjaśnia niezrozumiałe aspekty zajęć.

• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie dołączonych do materiału ośmiu zadań sprawdzających.

Faza podsumowująca:

Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie będą odpowiadali na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji.

Praca domowa:

Ponowne zapoznanie się uczniów z symulacją w celu utrwalenia omawianych zagadnień.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna (lub rzutnik) warto z jej wykorzystaniem zaprezentować uczniom animację; jeśli nie ma takiej możliwości - należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu.