| |
| |
| Dalekowzroczność i jej korekcja. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia‑wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Treści nauczania- wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; X. Fale i optyka. Uczeń: 18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
objaśnia, jak zbudowane jest ludzkie oko.
objaśnia, jak przebiega proces widzenia.
objaśnia istotę i mechanizm powstawania dalekowzroczności.
opisuje, jak widzą osoby cierpiące na nadwzroczność.
wymienia sposoby, którymi można korygować nadwzroczność.
oblicza zdolność skupiającą soczewek okularowych i kontaktowych korygujących dalekowzroczność.
|
| strategia kształcenia wyprzedzającego |
| - merytoryczna dyskusja wprowadzająca, - obserwacja, - podsumowująca rozmowa kierowana. |
| - praca w grupach, - praca indywidualna. |
| model budowy oka / atlas anatomiczny, tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. poprzez wspólne ustalenie (na podstawie obserwacji osób w najbliższym otoczeniu uczniów) objawów dalekowzroczności.
Nauczyciel ma za zadanie rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do tego, by opisali budowę oka (z wykorzystaniem modelu - jeśli jest dostępny) oraz przypomnieli, jak przebiega proces widzenia. |
|
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: - nauczyciel prezentuje uczniom informacje o budowie ludzkiego oka (z użyciem modelu budowy oka - jeśli jest dostępny bądź atlasu anatomicznego) oraz drodze, jaką pokonuje promień świetlny przechodząc przez gałkę oczną; - uczniowie analizują przebieg procesu widzenia, - nauczyciel przedstawia uczniom mechanizmy powstawania wad wzroku, - uczniowie zapoznają się z symulacją i na jej podstawie próbują własnymi słowami wytłumaczyć, czym jest dalekowzroczność, - nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami na temat korekcji dalekowzroczności, - nauczyciel wspólnie z uczniami przelicza zdolność skupiającą soczewek okularowych i kontaktowych - ten fragment lekcji (w zależności od klasy) może odbywać się w parach lub w małych grupkach - nauczyciel podchodzi wówczas do każdego z zespołów i indywidualnie wyjaśnia niezrozumiałe aspekty zajęć.
• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie dołączonych do materiału ośmiu zadań sprawdzających. |
|
Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie będą odpowiadali na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. |
|
Ponowne zapoznanie się uczniów z symulacją w celu utrwalenia omawianych zagadnień. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna (lub rzutnik) warto z jej wykorzystaniem zaprezentować uczniom animację; jeśli nie ma takiej możliwości - należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu. |