Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Zagospodarowanie odpadów przemysłowych i komunalnych.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

11) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

11) uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozpoznaje i przyporządkowuje odpady, które powinny zostać poddane recyklingowi;

  • proponuje sposoby zagospodarowania wybranego odpadu komunalnego i przemysłowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • kieszeń i szuflada;

  • film edukacyjny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

W ramach metody lekcji odwróconej – zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale, w tym obejrzenie filmu edukacyjnego, dotyczącymi tematu w zakładce blok tematyczny. Uczniowie mają ułożyć pytania do treści nowego tematu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów o znajomość okolicznej infrastruktury zagospodarowywania odpadów (wysypisko śmieci, spalarnia, sortownia odpadów, PSZOK, punkty zbioru baterii/żarówek, miejsca odbioru leków itp.).

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jakie wyróżnia się rodzaje recyklingu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie na forum zadają sobie nawzajem pytanie, które mieli przygotować w domu do treści tematu i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi uczniów. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, nauczyciel stanowi wsparcie i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Nauczyciel dzieli zespół klasowy na pięć grup, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Każda grupa przygotowuje plakat kampanii społecznej dotyczące wybranego tematu:

  • zachęcenie do redukcji ilości odpadów w gospodarstwach domowych;

  • zalety zastosowania odpadów jako paliw alternatywnych;

  • alternatywy dla składowania odpadów;

  • od żółtego kosza na recykling do recyklatu – znaczenie środowiskowe odzysku plastiku;

  • recykling niejedno ma imię – formy recyklingu i ich znaczenie.

  1. Praca w grupach. Każda grupa ma za zadanie stworzenie plakatu kampanii społecznej skierowanej do mieszkańców miasta/gminy/powiatu wykorzystując różne dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują swoje efekty pracy na forum (propozycje, hasła promujące i argumenty, których użyto). Pozostali uczniowie mogą komentować, udzielać informacji zwrotnej i dodawać swoje pomysły. Wspólnie wyciągają wnioski.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  2. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: Co zabieram ze sobą? Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji..

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub mogą go użyć podczas lekcji powtórzeniowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą skorzystać z medium jako uzupełnienie luk kompetencji.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel zapisuje na kartkach tematy kampanii (jeśli tematy będą losowane przez grupy).

Nauczyciel przygotowuje sklerotki (samoprzylepne karteczki) do podsumowania lekcji oraz białe arkusze papieru, pisaki/kredki/kolorowe długopisy.