Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Libertynizm i jego rola w kulturze oświecenia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
15) Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje historię oświeceniowego libertynizmu francuskiego i jego obrazy w literaturze,

  • analizuje różnice między libertynizmem jako postawą filozoficzną a libertynizmem obyczajowym,

  • charakteryzuje polski libertynizm z czasów oświecenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda 635.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: Libertynizm i jego rola w kulturze oświecenia. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook”.

  2. Nauczyciel przygotowuje tyle kartek, ilu jest uczniów w klasie. Będą potrzebne do metody ewaluacyjnej, czyli klasowego pamiętnika. Należy pamiętać w ustalonych momentach lekcji, aby poprosić uczniów o zapis refleksji.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Wyjaśnienie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Nauczyciel rozdaje kartki i objaśnia, na czym będzie polegać pisanie klasowego pamiętnika: Co jakiś czas będziemy przerywać lekcję, aby każdy z Was odpowiedział na pytania: Co było dla mnie ważne w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu minut lekcji? Na co zwróciłem uwagę?

  2. Nauczyciel wyświetla teledysk z piosenką Niebezpieczne związki w wykonaniu Grzegorza Turnaua i Justyny Steczkowskiej. Po emisji prosi uczniów o podzielenie się refleksjami: Co wspólnego z dzisiejszym tematem lekcji ma ten utwór? Do jakiej postawy się odnosi? Czym charakteryzuje się taka postawa?
    Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wykonują polecenie 1 i 2.

  2. Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.

  3. Uczniowie – odwołując się do tekstów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” - zapisują na tablicy cechy libertynizmu obyczajowego i intelektualnego.
    Nauczyciel wyświetla na tablicy cytat: Libertynizm to zazwyczaj zdawanie się na instynkt, który wiedzie nas do zmysłowych przyjemności, nie zważa na dobre obyczaje, ani nie stawia sobie za cel ich zwalczanie. (Wielka Encyklopedia Francuska, zw. Encyklopedią Diderota). Zadaje pytanie: Co sądzisz na temat takiego wyjaśnienia pojęcia libertynizmu? Swoje przemyślenia zapisz na kartce klasowego pamiętnika i podaj ją w lewo.

  4. Praca z tekstem. Nauczyciel nawiązuje do zadania domowego. Prosi uczniów o wypowiedź, czym charakteryzuje się tekst List II (sekcja „Audiobook”) . Uczniowie wypowiadają się, wskazując cechy gatunku literackiego zwanego powieścią epistolarną lub powieścią w listach. Należy podkreślić, iż istotną cechą jest pogłębiona analiza odczuć i zachowań bohaterów. Nauczyciel (lub uczniowie) przywołują inne przykłady, np. Cierpienia młodego Wertera J.W. Goethego, Listy perskie Monteskiusza, Nową Heloizę J.J. Rousseau, Oskar i pani Róża E.E. Schmitta.
    Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.

  5. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują polecenie 2 (sekcja „Audiobook”).

Faza podsumowująca:

  1. Klasowy pamiętnik. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Następnie zbiera kartki, które podczas zajęć przekazywali sobie uczniowie. Wszystkie umieszcza na tablicy, na której zapisany został tytuł: Klasowy pamiętnik. Nauczyciel wyjaśnia, iż w powieści epistolarnej wykorzystuje się również fragmenty pamiętnika.
    Jeden z uczniów czyta zapiski na kartkach. Wszyscy uczestnicy zajęć wyciągają wnioski.

Praca domowa:

  1. Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.

Materiały pomocnicze

  • Manfred Schruba, O niektórych francuskich źródłach polskiej poezji libertyńskiej i satyryczno‑obyczajowej XVIII wieku, „Pamiętnik Literacki” 2004

  • D jak Denis Diderot, rozmowa Magdaleny Mikołajczuk z Janem Gondowiczem (audycja Polskiego Radia, Pr. 1, 2014)

  • Rękopis znaleziony w Saragossie, film w reż. Wojciecha J. Hasa, 1964, nauczyciel może wykorzystać m.in. scenę w karczmie.

Wskazówki metodyczne

  • Przed lekcją grupa chętnych uczniów może przygotować prezentację na temat powieści epistolarnej. Efekt tej pracy można przedstawić w „Fazie realizacyjnej”, pkt 5.